Opublikowano: 05.05.2023 15:08
Wirtualna rzeczywistość na zajęciach i podczas obron dyplomów
To, że gogle VR mogą być świetnym narzędziem do rozrywki nikogo już dzisiaj nie dziwi. Równie dobrze sprawdzają się jednak w nauce. Przekonali się o tym studenci Politechniki Warszawskiej. Dwaj z nich postanowili nawet wykorzystać tę technologię podczas obron swoich prac inżynierskich na kierunku gospodarka przestrzenna.
– Na zajęciach pokazałam studentom sprzęt VR i to ich zainspirowało do wykorzystania go na obronach – opowiada dr inż. Katarzyna Rędzińska z Wydziału Geodezji i Kartografii, kierownik projektu „Laboratorium Geoprzestrzennej Rzeczywistości Wirtualnej i Planowania w Rzeczywistości Rozszerzonej”.
To właśnie w ramach tego grantu zakupiono gogle oraz kamerę VR.
– Byłam na stażu dydaktycznym na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie – tam mają sprzęt VR i akurat realizowali grant i projekty dydaktyczne w zakresie participatory planninig, czyli z udziałem społeczeństwa – wspomina dr Rędzińska. – Miałam okazję się tam uczyć i uczestniczyć w prowadzonych działaniach. Stwierdziłam, że na Politechnice też musimy mieć takie narzędzia do pracy ze studentami.
Dr Rędzińska zebrała grupę podobnie myślących wykładowców. Wspólnie napisali projekt i otrzymali na niego finansowanie z programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Sprzęt VR zaczął być wykorzystywany na kilku przedmiotach na trzech kierunkach: gospodarce przestrzennej, geodezji i kartografii oraz architekturze. Dzięki temu studenci mogli zapoznać się z nowoczesnymi narzędziami projektowymi i tym samym rozwijać swoje umiejętności.
Załóż okulary VR i broń się
Adam Fiedko i Jakub Brożyna poszli o krok dalej – zapytali, czy sprzętu można użyć w czasie obron prac inżynierskich. I tak właśnie się stało. Członkowie komisji założyli gogle VR i – dosłownie – weszli w projekt: spacerowali po stworzonych przez studentów przestrzeniach, przyglądali się im, zadawali pytania o wykorzystane rozwiązania. Wszystko w zwykłej sali na Politechnice Warszawskiej.
– Takie przedstawienie jest czymś nowym i ciekawym – mówi Adam Fiedko – autor pracy „Wykorzystanie programowania wizualnego w zagospodarowaniu przestrzeni Nabrzeża Gdyńskiego w technologii BIM”. – Gogle VR pozwoliły na obejrzenie wizualizacji z perspektywy człowieka, który znajduje się w projekcie i może się rozejrzeć w każdą stronę. Wydaje mi się, że wpłynęło to pozytywnie na odbiór mojej pracy.
Jakub Brożyna, który wykorzystał VR do prezentacji dyplomu pt. „Koncepcja zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu w gminie Stare Babice”, przyznaje, że pomysł trzeba było wcześniej dobrze przemyśleć, a w jego realizacji przydał się dobry komputer.
– Sam czas nie jest problemem – potrzeba kilku godzin, żeby wyrenderować taki obraz – dzieli się swoimi doświadczeniami Jakub Brożyna.
I opowiada, jak to się stało, że zdecydował się na wykorzystanie VR.
– W toku studiów zacząłem eksperymentować z wizualizacjami różnego rodzaju. Na początku, wiadomo, robiłem je tradycyjnie, potem pojawiły się takie pod kodem QR, jeszcze później panoramiczne – do oglądania w przeglądarce internetowej, a teraz, kiedy przy okazji zajęć w ostatnim semestrze okazało się, że Politechnika posiada gogle VR, stwierdziłem, że to może być ciekawy walor pracy inżynierskiej i na pewno wzbudzi zainteresowanie komisji.
To przyszłość
Studenci obronili swoje prace na piątki, a ich promotor – dr inż. Andrzej Borkowski podkreśla, że takie formy prezentacji to już nie przyszłość – to teraźniejszość.
– W projektowaniu odchodzimy od standardowych wizualizacji na rzecz dynamicznych scen, w których ludzie mogą się poruszać – przy pomocy wirtualnej rzeczywistości, rozszerzonej rzeczywistości czy mieszanej rzeczywistości – wyjaśnia dr inż. Andrzej Borkowski. – Tego też wymagają klienci na rynku. Oni nie chcą już oglądać prostych zdjęć czy wizualizacji, tylko poruszać się w danej inwestycji, pochodzić, obejrzeć, poczuć to. To świetnie, że mogliśmy to zrobić też na Politechnice, podczas obron prac dyplomowych.
Organizacja obron z wykorzystaniem VR (choć była to pierwsza taka sytuacja na Wydziale Geodezji i Kartografii PW) nie wymagała specjalnych przygotowań. Trzeba było tylko zadbać o wcześniejsze sprawdzenie sprzętu i zarezerwować nieco więcej czasu.
– Bardzo się cieszymy, że studenci – przyszli planiści i projektanci zajmujący się przestrzenią mogą korzystać z takich narzędzi – podkreśla dr hab. inż. Adrianna Czarnecka, prof. uczelni, przewodnicząca jednej z komisji podczas obron i równocześnie prowadząca zajęcia, na których wykorzystuje się VR. – Chcemy, żeby nasi absolwenci potrafili używać nowoczesnych technologii, bo w takim kierunku zmierzamy jako cywilizacja.
Czy wkrótce możemy się spodziewać obrony w całości odbywającej się w wirtualnej rzeczywistości? Gogle i kamera już są. Zapał jest. Wszystko wymagałoby oczywiście więcej przygotowań, ale… czemu nie?
Projekt „Laboratorium Geoprzestrzennej Rzeczywistości Wirtualnej i Planowania w Rzeczywistości Rozszerzonej” jest finansowany w ramach realizowanego na Politechnice Warszawskiej programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Pomysł otrzymał wsparcie w drugiej edycji konkursu na granty dydaktyczne.
Podobne tematy: