Przejdź do treści

Opublikowano: 29.10.2021 12:50

Prace z PW z nagrodami w konkursie „Innowacje w drogownictwie”

W konkursie wyłoniono najlepsze prace dyplomowe, których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie

Dwie prace dyplomowe, które powstały na Politechnice Warszawskiej, zostały docenione w pierwszej edycji konkursu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W kategorii Inżynieria ruchu i rozwiązania BRD pierwsze miejsce zajął Wojciech Margol – autor pracy inżynierskiej pt. „Projekt systemu wizyjnej identyfikacji typów pojazdów”. Praca powstała na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych pod kierunkiem dr. hab. inż. Jacka Dybały, prof. uczelni.

W ramach pracy został stworzony system automatycznej, wizyjnej detekcji i kategoryzacji pojazdów, służący do statystycznego badania ruchu drogowego. Wykorzystano do tego algorytmy sztucznych sieci neuronowych, dostępne systemy i dane oraz własne pomiary. Praca przedstawia wyniki uzyskane na podstawie działania systemu oraz możliwości jego dalszego rozwoju i wykorzystania.

Drugie miejsce w kategorii Drogowe obiekty inżynierskie zajął Adam Kasprzak za pracę magisterską pt. „Wpływ sezonowych zmian temperatury na grunt zasypowy w moście zintegrowanym”. Praca została zrealizowana na Wydziale Inżynierii Lądowej. Jej promotorami byli dr hab. inż. Grzegorz Kacprzak i mgr inż. Radosław Oleszek.

W mostach zintegrowanych konstrukcja nośna połączona jest bezpośrednio z przyczółkami, a siły przekazywane są bez pomocy łożysk. Charakterystyka tych obiektów sprawia, że są szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury (sezonowe i dobowe). Wymaga to więc specjalnego podejścia na etapie obliczeń. W nagrodzonej pracy przedstawiono obliczenia dla mostu żelbetowego o rozpiętości 26,5 m. Obliczenia przeprowadzono w kilku wariantach, uwzględniając różne warunki betonowania, różne przyjęte modele konstytutywne i stopień zagęszczenia gruntu zasypowego.

W konkursie „Innowacje w drogownictwie” wyłoniono najlepsze prace dyplomowe (magisterskie, inżynierskie, licencjackie), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Konkurs ma na celu również promowanie idei przedsiębiorczości i innowacyjności wśród społeczności akademickiej. Pełne wyniki są dostępne na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Podobne tematy: