Opublikowano: 20.04.2021 11:17
Podsumowanie projektu dydaktycznego Wydziału Elektrycznego i Microsoftu
Prawie 100 godzin wypełnionych wiedzą na temat sztucznej inteligencji – tak wyglądał semestr zimowy dla studentów kierunku informatyka stosowana na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.
W zajęciach „Wprowadzenie do aplikacji i rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję i Microsoft Azure” oraz „Aplikacje i rozwiązania oparte o Sztuczną Inteligencję na Microsoft Azure” uczestniczyło 98 osób. Przedmioty były realizowane na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Zajęcia z AI to efekt współpracy firmy Microsoft z Wydziałem Elektrycznym oraz partnerami: EY, Lingaro, Semantive, PKO Bank Polski, 3Soft, którzy wspólnie realizują program Future Ready.
W ramach zajęć studenci stworzyli 27 grupowych projektów z obszaru Sztucznej Inteligencji bazującej na Microsoft Azure. W trakcie 15 godzin laboratoriów, 45 godzin projektowych oraz 30 godzin wykładów studenci studiów inżynierskich i magisterskich zdobyli wiedzę z zakresu Sztucznej Inteligencji. W tym czasie spotykali się z 6 ekspertami z Microsoft oraz 12 specjalistami z firm partnerskich, którzy podzielili się umiejętnościami i doświadczeniem.
Studenckie projekty
- Zainteresowałem się tymi zajęciami, gdyż, jako programista, właśnie podczas nich mogłem po raz pierwszy zetknąć się tak blisko z systemem opartym na architekturze mikroserwisowej – przyznaje Michał Bogacz, student studiów magisterskich na Wydziale Elektrycznym PW. - Dotąd bowiem pracowałem praktycznie tylko z systemami bazującymi na architekturze monolitycznej. Tymczasem właśnie architektura mikroserwisowa zdobywa popularność i specjaliści, którzy mają doświadczenie w wykorzystaniu tego typu rozwiązań, są bardzo poszukiwani na rynku pracy.
Michał Bogacz w ramach semestru przygotowywał rozwiązanie, które rozpoznaje gesty języka migowego, by w dalszych krokach przełożyć je na język zrozumiały dla kogoś, kto się nim nie posługuje.
- Moje rozwiązanie jest w stanie odróżnić od siebie 4 gesty oraz wyróżnić od nich obraz neutralny, na którym nie ma żadnego gestu – mówi Michał.
- Miałam już wcześniej styczność z Microsoft Azure, więc bardzo chciałam dalej rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie - mówi Malwina Kubas, studentka studiów magisterskich. - Dlatego zdecydowałam się na wybór tych zajęć. Na nich mogliśmy np. zrealizować profesjonalny projekt z firmą zewnętrzną, co pozwoliło nam zyskać potrzebne na rynku pracy doświadczenie w zarządzaniu projektami. Do tego poznaliśmy zasady tworzenia chatbotów i aplikacji wideo, które aktualnie zdobywają popularność. Nie mówiąc już o samej umiejętności wykorzystywania mikroserwisów.
Malwina podczas zajęć stworzyła Knowledge Mining Browser, czyli wyszukiwarkę dokumentów zaimplementowaną w całości na platformie Microsoft Azure.
Rozwiązania z potencjałem
- To niezwykle cenne, że studenci podczas tych zajęć nie tylko poznawali teoretyczną wiedzę na temat Sztucznej Inteligencji, ale przede wszystkim natychmiast przekładali ją na praktykę – zauważa Estera Kot, doktorantka na naszym Wydziale Elektrycznym, która prowadziła zajęcia ze studentami. - Dzięki temu każdy z nich niemal natychmiast mógł pozyskiwaną wiedzę wykorzystywać, co z pewnością przyczynia się nie tylko do lepszego zrozumienia i przyswojenia tematu, ale także do wyobrażenia sobie, jak poznawane rozwiązania wykorzystać do wielu różnych celów.
- Moją największą satysfakcją jest opinia zaangażowanych w projekt partnerów, którzy potwierdzają, że większość przygotowanych w ramach zajęć prototypów spełnia kryteria projektów komercyjnych – dodaje Estera Kot.
Przewidywanie trendów
- Tempo zmian w rozwoju współcześnie wykorzystywanych technologii sprawia, że jako instytucje i osoby odpowiedzialne za przygotowanie przyszłych specjalistów na rynku pracy, stajemy przed dużym wyzwaniem – mówi dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, prof. uczelni, Prodziekan ds. Studiów na Wydziale Elektrycznym. - Nie możemy przekazywać studentom wiedzy i umiejętności, które były adekwatne do sytuacji sprzed dekady czy pięciu lat. Musimy przygotować ich do wyzwań, których spodziewamy się jutro, uwzględniając przy tym zarówno rozwój technologii, jak i potrzeby rynku pracy. Myślenie tylko o aktualnej sytuacji jest pod tym względem niewystarczające. Poniekąd musimy przewidywać przyszłe trendy i możliwości, jakie przyniosą nam nowe technologie. To wymagająca perspektywa, w którą takie obszary jak Sztuczna Inteligencja czy platforma Microsoft Azure doskonale się wpisują. Stanowią one bowiem przyszłość rozwiązań technologicznych, które już są lub dopiero będą miały zastosowanie w wielu obszarach naszego życia.
Swoimi umiejętnościami i doświadczeniem podczas zajęć ze studentami podzielili się Partnerzy Microsoft: EY, Lingaro, Semantive, PKO Bank Polski oraz 3Soft. Eksperci najbardziej doceniali zróżnicowane podejście studentów do zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją oraz ich zaangażowanie w projekt.
Koordynatorami projektu ze strony Wydziału Elektrycznego są mgr inż. Estera Kot, doktorantka WE PW oraz dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, profesor uczelni, Prodziekan ds. Studiów WE PW.
Podobne tematy: