Przejdź do treści

Opublikowano: 27.02.2022 14:44

Nagroda za projekt szkoły eksperymentalnej

Obiekt ma być nie tylko szkołą dla konkretnych uczniów, ale także centrum edukacyjnym dla lokalnej społeczności, projekt: Joanna Żybul

Joanna Żybul w ramach swojej pracy magisterskiej opracowała koncepcję liceum, w którym uczniowie mieliby możliwość wyboru niektórych zajęć i dowolność w formie uczenia się, a znaczna część programu odbywałaby się w systemie lekcji odwróconych. Dyplom został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie „Architektura Betonowa 2022”.

Absolwentka PW przeanalizowała współczesny model szkoły, który nie zmienił się znacząco od czasów, kiedy powstały pierwsze obiekty tego typu. Na potrzeby pracy zajęła się alternatywnymi sposobami nauczania i wyszczególnieniem wartości, które sprzyjałyby stymulacji kreatywności, ciekawości i chęci nauki oraz przygotowywałyby uczniów do życia we współczesnym i przyszłym świecie.

Efektem tych analiz jest projekt nowoczesnego liceum dla około 120 uczniów. Jak zaznacza Joanna Żybul, taka szkoła ma stanowić zaplecze dla wydarzeń edukacyjnych, podejmowanych eksperymentów i rozwijania zainteresowań, być miejscem, w którym chce się przebywać i które daje wiele możliwości edukacyjnych i kulturalnych. Dlatego w koncepcji autorki budynek jest częściowo dostępny dla okolicznych mieszkańców czy uczniów innych szkół. Taka otwartość ma sprawić, żeby obiekt był użytkowany nie tylko w sezonie i nie tylko przez uczących się tam licealistów. Sale dydaktyczne, warsztatowe i audytorium mogłyby być wykorzystywane np. na kursy, konferencje, warsztaty czy wydarzenia kulturalne. W ten sposób szkoła stałaby się centrum edukacyjnym, w którym uczą się różne pokolenia: młodzież, dorośli oraz seniorzy.

Joanna Żybul swoją pracę magisterską pt. „Architektura a nowe formy edukacji. Projekt szkoły eksperymentalnej w Warszawie” przygotowała na naszym Wydziale Architektury pod kierunkiem dr. hab. inż. arch. Radosława Achramowicza, prof. uczelni i mgr. inż. arch. Pawła Grodzickiego.

Konkurs na najlepszą pracę dyplomową roku „Architektura Betonowa” został zainicjowany w 2000 roku i jest efektem współpracy Katedry Projektowania Architektonicznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Stowarzyszenia Producentów Cementu. Pełne wyniki tegorocznej edycji znajdują się na stronie Politechniki Krakowskiej oraz na Facebooku.