Przejdź do treści

Opublikowano: 14.10.2021 15:09

Zachować łączność w ekstremalnych warunkach

Obecnie prowadzone są testy terenowe pojazdu według scenariuszy różnych służb

Naukowcy z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych opracowali prototyp Mobilnego Punktu Infrastruktury Teleinformatycznej (MPDIT). To dedykowany pojazd, który będzie niezbędny w pracy służb wszędzie tam, gdzie potencjalnie może mieć miejsce lub już wystąpiła sytuacja krytyczna. Dotyczy to klęsk żywiołowych, powodzi, pożarów, imprez masowych, dużych akcje poszukiwawczych czy nawet ataków terrorystycznych.

Z zewnątrz MPDIT wygląda jak typowy bus. Jednak w środku znajduje się wysoce specjalistyczna aparatura, która umożliwia łączność w każdych warunkach, integruje zróżnicowane środki komunikacji – łączności cyfrowej (dźwięk, obraz, strumień danych) i nimi zarządza. To pozwala na sprawne planowanie i dowodzenie akcją ratunkową, a w szczególności dowodzenie patrolami działającymi w trudnym i na rozległym terenie.

Przydatne funkcjonalności

– Zastosowane przez nas innowacyjne rozwiązania teleinformatyczne pozwalają przede wszystkim zachować strukturę łączności lokalnej bez zewnętrznych źródeł zasilania – tłumaczy dr inż. Grzegorz Kasprowicz, konstruktor systemu. – W czasie klęsk żywiołowych, kiedy sieć komórkowa przestaje działać, ma to szczególne znaczenie. Co więcej, opracowana przez nas technologia to nie tylko przesyłanie sygnałów, ale również ich integracja i interpretacja.

Oznacza to, że nie tylko można otrzymać obraz, np. przekazany przez patrole piesze, ale także zautomatyzować proces przesłania bezpośrednio do sieci powiadamiania OST 112. Można również wykorzystać informacje np. z baz policyjnych o osobach poszukiwanych lub niebezpiecznych.

MPDIT posiada szereg przydatnych funkcjonalności: natychmiastowe budowanie jednolitej sieci Wi-Fi, możliwość transmisji treści w formie strumieni audio i wideo, szybką komunikację PTT (Push To Talk – naciśnij i mów), wizualizację lokalizacji punktów łączności, możliwość wyboru medium z GSM, Wi-Fi lub bez, wykorzystanie systemów analogowych VHF/UHF (radiotelefony) i cyfrowych DMR/TETRA (łączność radiowa) oraz integrację z węzłem dostępowym sieci OST 112 – ogólnopolskiej sieci teleinformatycznej, która jest podstawą działania Systemu Powiadamiania Ratunkowego.

System dostosowany do potrzeb

– Nasze rozwiązania cechują się modułową budową – dodaje dr Kasprowicz. – To pozwala na dowolną konfigurację teletechniczną, a więc szybkie dopasowanie sprzętu i kanałów łączności do potrzeb. Innych rozwiązań oczekują policjanci poszukujący zaginionych, innych strażacy walczący z pożarami, a jeszcze innych zarządzający siłami służb publicznych przy ochronie i zabezpieczeniu imprez masowych.

Choć zaproponowane rozwiązanie jest przygotowane w formie demonstratora technologii (prototypu), to wkrótce dzięki ścisłej współpracy m.in. z polską policją może znaleźć zastosowanie w warunkach rzeczywistych.

Obecnie prowadzone są testy terenowe pojazdu według scenariuszy różnych służb.

Pojazd wraz z wyposażeniem i oprogramowaniem powstał w ramach projektu „Mobilny Punkt Dystrybucyjny Infrastruktury Teleinformatycznej (MPDIT)” współfinansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu Bezpieczeństwo i Obronność BiO9 z 2018 roku.

Konsorcjum: Politechnika Warszawska (lider), Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, firma Vortex Spółka z o.o. i firma Longevity

Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Krzysztof Poźniak, Instytut Systemów Elektronicznych z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych

Czas realizacji projektu: 2018–2021

Podobne tematy: