Opublikowano: 17.09.2025 15:05
Nuklearyzacja 2025 – trzy miesiące programu w Politechnice Warszawskiej
Trzy miesiące realizacji programu Nuklearyzacja 2025, koordynowanego w Politechnice Warszawskiej przez Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, pozwalają już na pierwsze podsumowania. Program, finansowany ze środków Ministerstwa Energii (dawniej Ministerstwa Przemysłu), łączy płatne praktyki w przedsiębiorstwach przemysłowych z zajęciami dydaktycznymi dotyczącymi nowoczesnych technologii jądrowych.
Płatne praktyki – 24 studentów, 12 tysięcy godzin
W lipcu rozpoczęły się płatne praktyki studenckie. Zakwalifikowały się do nich 24 osoby z różnych wydziałów Politechniki Warszawskiej – najwięcej z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (11 osób), a także z Wydziału Elektrycznego (4 osoby) i Wydziału Inżynierii Materiałowej (3 osoby).
– Zainteresowanie programem wśród studentów Politechniki Warszawskiej przerosło nasze oczekiwania. Liczymy, że wyniki pilotażu pozwolą na kontynuację programu w kolejnych latach – podkreśla Paulina Chrobocińska, koordynator programu.
Praktyki potrwają do połowy listopada. W sumie studenci zrealizują ponad 12 tysięcy godzin w przedsiębiorstwach sektora energetycznego, budowlanego i technologicznego. Największą grupę praktykantów przyjęło Narodowe Centrum Badań Jądrowych (9 osób), pozostałe osoby odbywają praktyki m.in. w Grupie Power-Wafapomp SA, Budimeksie, Instytucie Chemii
i Techniki Jądrowej oraz firmie Bimo Tech.
Realizacja praktyk pozwala nie tylko na zdobycie doświadczenia zawodowego, lecz także na zacieśnienie współpracy Politechniki Warszawskiej z przedsiębiorstwami zaangażowanymi w rozwój nowoczesnego przemysłu w Polsce, w tym w proces budowy pierwszej elektrowni jądrowej. Dla wielu studentów to również szansa na kontynuację kariery w tych firmach po zakończeniu studiów.
Równolegle uruchomiono dziesięć płatnych praktyk w firmie Arabelle Solutions, z którą 1 kwietnia 2025 roku Politechnika Warszawska podpisała porozumienie o współpracy.
– Miałam możliwość odbycia stażu w firmie Arabelle Solutions (EDF), zajmującej się wyspami turbinowymi w energetyce jądrowej – mówi Alicja Gąsowska z Wydziału Inżynierii Materiałowej. – Pracowałam przy technologiach przyrostowych – Additive Manufacturing – koncentrując się na ich zastosowaniu w wytwarzaniu wielkogabarytowych elementów. To była także okazja do współpracy w międzynarodowym zespole inżynierów materiałowych i bliższego poznania branży energetyki jądrowej. Bardzo doceniam ten czas rozwoju!
Kurs podstawowy z zakresu energetyki jądrowej
Drugim filarem programu jest kurs podstawowy, który zakończył się z udziałem 105 studentów z różnych wydziałów Politechniki Warszawskiej. Zajęcia obejmowały m.in. podstawy prawne funkcjonowania energetyki jądrowej, bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, fizykę jądrową i reaktorową, technologie reaktorowe oraz cykl paliwowy.
Cząstkowa ewaluacja pokazała bardzo dobre oceny i duże zainteresowanie tematyką, także wśród studentów spoza kierunków energetycznych.
– Kurs podstawowy pozwolił mi uporządkować wiedzę o energetyce jądrowej i zdobyć więcej informacji w tej dziedzinie – podkreśla Weronika Operacz z Wydziału Inżynierii Materiałowej. – Zrozumiałam też, jak duży wpływ na tę gałąź przemysłu ma moja specjalizacja – Inżynieria Materiałowa. Praktyki w firmie Bimo Tech pokazały mi, że dobór i wytwarzanie materiałów do budowy reaktorów to wyjątkowo złożony proces. Przekonałam się również, że polskie firmy mogą realizować zamówienia dla projektów badawczych w Europie i w przyszłości z pewnością będą w stanie dostarczać elementy do polskich elektrowni jądrowych, bo potrafią przygotowywać produkty wysokiej jakości wraz z wymaganą dokumentacją.
Zarówno kurs podstawowy, jak i planowany w końcówce września kurs rozszerzony kończą się zaliczeniem umożliwiającym zdobycie dodatkowych punktów ECTS.
Kurs rozszerzony – kolejny etap
Następnym działaniem programu będzie kurs rozszerzony skierowany do osób, które mają już podstawową wiedzę z zakresu energetyki jądrowej lub ukończyły kurs podstawowy. Obejmie on zagadnienia związane z budową i zasadą działania elektrowni jądrowej, materiałami stosowanymi w tej branży oraz budownictwem jądrowym.
Przewidziano także zajęcia laboratoryjne – m.in. pomiary promieniowania jonizującego i symulację pracy elektrowni jądrowej. Kurs rozszerzony pozwoli studentom Politechniki Warszawskiej jeszcze pełniej rozwijać kompetencje w tym obszarze.
W organizację i prowadzenie kursów – zarówno podstawowego, jak i rozszerzonego – zaangażowani są naukowcy z wielu wydziałów Politechniki Warszawskiej. Oprócz Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa w programie uczestniczą także pracownicy Wydziału Administracji i Nauk Społecznych, Inżynierii Lądowej, Fizyki, Inżynierii Materiałowej oraz Mechatroniki. Dzięki temu program ma charakter interdyscyplinarny i pozwala spojrzeć na energetykę jądrową w szerokim kontekście technicznym, prawnym, społecznym i inżynierskim.
Nowa specjalność i perspektywy
Rozwój kompetencji w obszarze energetyki jądrowej wpisuje się w realizowany w Polsce Program polskiej energetyki jądrowej. Politechnika Warszawska aktywnie wspiera ten kierunek, czego przykładem jest nowa specjalność Energetyka jądrowa na kierunku Energetyka, uruchomiona w roku akademickim 2024/2025.
– Dzięki aktywnemu zaangażowaniu Politechniki Warszawskiej w tego typu inicjatywy studenci mogą zdobywać wiedzę i kompetencje, które w pełni przygotują ich do nadchodzących wyzwań transformacji przemysłowej i energetycznej kraju – podsumowuje dr inż. Grzegorz Niewiński, prof. uczelni, kierownik projektu Nuklearyzacja.
Uruchomienie specjalności Energetyka jądrowa wspierane jest poprzez realizację projektu OMNIS „Modyfikacja studiów I stopnia na kierunku Energetyka (specjalność: energetyka jądrowa) na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, we współpracy z innymi wydziałami”. Dzięki jego realizacji studenci uczestniczą w szkoleniach oraz wizytach naukowo-technicznych w obiektach energetycznych, natomiast pracownicy dydaktyczni biorą udział w szkoleniach, stażach i wizytach studyjnych w ośrodkach naukowych, uniwersytetach i jednostkach przemysłowych. Dodatkowo w ramach zadania prowadzone są zajęcia wyrównawcze, których celem jest ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia studiów, a także przygotowywane są materiały dydaktyczne do nowych przedmiotów w programie kształcenia.
Podobne tematy: