Przejdź do treści

Opublikowano: 17.03.2025 12:37

Międzyuczelniana Współpraca Badawcza: projekt „GeoIntegracja”

Obraz
Hackathon GeoAI’2024

Wydział Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej został wyznaczony przez Ministra Nauki do koordynacji zadania pt. Międzyuczelniana współpraca badawcza w obszarze geodezji i kartografii – platforma współpracy badawczej „GeoIntegracja”. 

Współczesne wyzwania związane z geodezją i kartografią wymagają interdyscyplinarnego podejścia oraz integracji różnych ośrodków naukowych, które będą w stanie sprostać rosnącym wymaganiom tej rozwijającej się dziedziny. Odpowiedzią na te wyzwania jest projekt „GeoIntegracja” – platforma współpracy badawczej, której celem jest usieciowienie krajowych ośrodków akademickich zajmujących się badaniami w obszarze geodezji i kartografii. Inicjatywa ta, realizowana w ramach zadania zleconego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ma kluczowe znaczenie dla przyszłości polskiego środowiska naukowego w tej dziedzinie.

Koordynatorem zadania została dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak, prof. uczelni, która była jednocześnie współtwórczynią koncepcji na realizację zadania. Koncepcja była efektem dyskusji na temat stanu działalności naukowej w obszarze szeroko pojętej geodezji i kartografii i jej miejsca w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport. Na realizację zadania Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło 400 000 zł.

Głównym celem projektu jest wzmocnienie krajowych ośrodków akademickich poprzez rozwój współpracy badawczej oraz podniesienie ich zdolności badawczych. W efekcie współpracy między różnymi jednostkami naukowymi spodziewane jest uzyskanie wyników w postaci nowych projektów badawczych, publikacji naukowych oraz rozwoju nowych kierunków badawczych. Długofalowym celem projektu będzie stworzenie trwałej platformy międzyuczelnianej współpracy badawczej, która będzie wspierać rozwój młodych naukowców i przyszłych kadr naukowych w Polsce.

– Największym problemem przy realizacji „Geointegracji” okazała się wielość kwestii organizacyjno-formalnych przy planowaniu i organizacji poszczególnych wydarzeń, które mając na celu aktywizację wieloośrodkową organizowane są przez różne Wydziały oferujące kształcenie w obszarze geodezji i kartografii – mówi dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak, prof. uczelni i koordynator zadania

Dzięki zaangażowaniu wszystkich współpracujących jednostek udało się jednak pokonać początkowe trudności i zorganizowano pierwsze z zaplanowanych wydarzeń czyli Hackathon GeoAI’2024. Udało się na nim wprowadzić nowe rozwiązania w zakresie wyłaniania zespołów, które były zawiązywane poprzez losowanie.

– Dzięki realizacji zadań w tak skonstruowanych zespołach kompetencje ich uczestników dotyczące współpracy i budowania międzyuczelnianych interdyscyplinarnych zespołów mogły się znacząco poszerzyć – opisuje – mówi dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak, prof. uczelni. – Uczestnicy mogli w praktyce zmierzyć się zarówno z trudnościami, jak i zaletami współpracy w tego rodzaju zespołach. 

Tego typu rozwiązania wpisują się w jeden z głównych celów zadania, czyli integracje różnych środowisk prowadzących badania w obszarze geodezji i kartografii. Organizacja Hackathonu spełniła swoje zadanie – wzięli w nim udział przedstawiciele 8 ośrodków akademickich.

Dotychczas 11 osób z Wydziału Geodezji i Kartografii bierze udział w projekcie, pełniąc różne funkcje związane koordynacją działań, organizacją wydarzeń i współpracą z partnerami.

Obecnie trwają prace nad organizacją drugiego z zaplanowanych wydarzeń: „Remote Sensing and Data Processing”, które odbędzie się w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na początku maja 2025 roku. Ruszył także konkurs na staże badawcze dla doktorantów w krajowych ośrodkach naukowych.

Realizacja wszystkich wydarzeń w ramach projektu przyniesie korzyści nie tylko młodym naukowcom, ale również całemu środowisku naukowemu zajmującemu się geodezją i kartografią w Polsce. Dodatkowo, dzięki stworzeniu krajowej bazy infrastruktury badawczej, ośrodki naukowe zyskają dostęp do nowoczesnych narzędzi i zasobów, które będą mogły wspierać dalsze badania.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.gik.pw.edu.pl.