Opublikowano: 16.05.2024 17:47
Ich most podbił świat
Zespół z Koła Naukowego Mostowców (działa przy Wydziale Inżynierii Lądowej) zajął drugie miejscu w międzynarodowym konkursie mostów stalowych Design and Construct Steel Bridge Competition (DE&CO) 2024, który odbył się w Turcji w dniach 6–10 maja.
To nagroda za most Kartal 1. W ocenie brano pod uwagę przede wszystkim ugięcie mostu podczas obciążenia oraz czas składania. Wpływ na punktację miały także waga mostu, jego wygląd oraz to, czy w drużynie są osoby ze studiów II stopnia. Poza drugim miejscem w łącznej punktacji nasi studenci zdobyli także nagrodę za najlżejszy most.
Za stworzenie mostu odpowiadali Piotr Ambrochowicz, Mateusz Rajda, Alicja Wolf, Daniel Stefanowicz i Oleg Lagonda.
Ogólna koncepcja nagrodzonego mostu bazowała na konstrukcji z poprzedniego roku, czyli podwójnym łuku kratowym. Studenci widzieli w niej duży potencjał na optymalizację pod względem masy oraz prostoty konstrukcji, co stało się głównym celem przy projektowaniu nowego mostu.
– Przy pomocy parametrycznego modelu stworzonego w Rhino Grasshopper oraz programu obliczeniowego GSA przeprowadziliśmy gruntowną optymalizację, testując różne krzywe łuków oraz układy skratowań – opowiada Mateusz Rajda. – W trakcie zrezygnowaliśmy z łuku podwójnego na rzecz pojedynczego o zmiennej krzywiźnie, wykonanego z profilu prostokątnego, przyjęliśmy cięgna w ukladzie Nilsena oraz skratowanie typu N na płycie pomostu.
– W rezultacie udało nam się zredukować masę mostu o 53 kg (z 121 do 68) przy obliczeniowym ugięciu 2,4 mm w pionie dla obciążenia konkursowego, a sama konstrukcja stała się dużo prostsza wykonawczo – dodaje Mateusza Rajda.
Studenci zdecydowali, że ich most będzie niebieski.
– Ma reprezentować niebo, po którym szybuje w pełnym majestacie biały orzeł – nasz symbol narodowy, a dodatkowo dobrze wkomponowuje się w krajobraz – uznaliśmy, że to świetnie sprawdzi się zarówno w mieście, jaki i otoczeniu natury – wyjaśnia Mateusza Rajda.
Konkurs DE&CO jest organizowany od 2007 roku. W tym roku w finałowej części rywalizacji wzięło udział 9 drużyn: z Turcji, Rumunii i Polski.
Konkursowi towarzyszy wiele atrakcji. W tym roku były to m.in. wycieczka na budowę metra czy imprezy integrujące zespoły biorące udział w konkursie.
– Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w przepięknym miejscu z niesamowitymi widokami na Cieśninę Bosforską – wspomina Mateusza Rajda. – Byliśmy bardzo szczęśliwi, gdy dowiedzieliśmy się o wywalczonym przez nas drugim miejscu. Włożyliśmy w ten wyjazd ogrom pracy i czasu. Były lesze i gorsze momenty, jednak ostatecznie udało się wszystko dopiąć i zwieńczeniem tego jest taki sukces. Jesteśmy dumni z tego, czego udało się nam dokonać. Jest to mocny motywator do dalszego rozwoju.
Najbliższa okazja, żeby zobaczyć nagrodzony most, to Drzwi Otwarte Politechniki Warszawskiej (25 maja) – Kartal 1 pojawi się na stanowisku Koła Naukowego Mostowców w strefie piknikowej przed Gmachem Głównym. A dalsze plany zespołu? Zadbanie o relacje ze sponsorami, a za rok może udział w podobnym konkursie jak DE&CO – tym razem w Estonii.
Podobne tematy: