Przejdź do treści

Opublikowano: 14.01.2025 16:31

Trzykrotny wzrost przychodów z komercjalizacji IP na Politechnice Warszawskiej

Obraz
Podpisanie umowy sprzedażowej między Politechniką Warszawską a Smart Fluid z Grupy Qemetica. Na zdjęciu Prorektor PW prof. Adam Woźniak oraz członkowie zarządu Smart Fluid S.A. Sławomir Wójcik oraz Marek Piecyk

Przychody z komercjalizacji własności intelektualnej pracowników Politechniki Warszawskiej wzrosły z poziomu 600 tysięcy złotych netto w 2023 roku do ponad 2,1 miliona złotych netto w zakończonym właśnie roku 2024. To efekt większej koncentracji na trzeciej misji naszej Uczelni.

– Polskie uczelnie bardzo długo skupiały się na swojej pierwszej i drugiej misji – mówi prof. Adam Woźniak, Prorektor ds. Rozwoju PW. – Jednak w coraz bardziej przyspieszającym świecie badania naukowe i dydaktyka mogą być niewystarczające, jeśli uniwersytety mają być aktywnymi uczestnikami procesu przemian, w szczególności gospodarczych opartych na innowacjach. W tym kontekście znaczenia nabiera trzecia misja, której istotnym wymiarem jest komercjalizacja własności intelektualnej powstałej w wyniku prac badawczych.

Ponadtrzykrotny wzrost przychodów ze sprzedaży IP na Politechnice to efekt konsekwentnych działań w ostatnich latach, polegających na budowaniu kompletnego systemu ochrony własności intelektualnej i transferu technologii. Dzięki temu możliwe jest skuteczne prowadzenie złożonych procesów komercjalizacyjnych – począwszy od identyfikacji własności intelektualnej i oszacowania rynkowej wartości technologii, przez kontakt z potencjalnymi klientami i negocjacje, aż po formalno-prawne przygotowanie umów i rozliczenie transakcji.

– Nie jest prawdą, że naukowcy nie potrafią zainteresować swoimi rozwiązaniami firm – mówi dr Piotr Dardziński, Dyrektor Centrum Innowacji PW, które odpowiada za prowadzenie procesów komercjalizacyjnych. – Nie jest również prawdą, że firmy boją się pracować z uczelniami. Tylko w mijającym roku uczestniczyłem w wielu spotkaniach, w których obie strony zachowywały się w kontrze do tych stereotypowych opinii. Jestem przekonany, że jako Politechnika możemy sprzedawać i licencjonować coraz więcej naszych rozwiązań, bo one realnie odpowiadają na problemy technologiczne wielu firm. Bardzo się cieszę, że władze uczelni konsekwentnie inwestują w komercjalizację własności intelektualnej. Wymaga to czasu, pracy i zaangażowania, ale zadowoleni klienci wracają i sprawiają, że po przetarciu szlaków procesy sprzedażowe nabierają tempa. 

W 2024 roku Politechnika Warszawska prowadziła rozmowy z kilkunastoma dużymi partnerami biznesowymi m.in. z branży chemicznej, meblarskiej i wydobywczej, a także w obszarze bezpieczeństwa i obronności.

Podobne tematy: