Przejdź do treści

Opublikowano: 14.10.2024 12:23

Politechnika Warszawska w projekcie „Klub Cyfrowych Możliwości”

Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji oraz dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału MiNI PW

W poniedziałek, 14 października 2024 r., na Politechnice Warszawskiej odbyła się oficjalna inauguracja projektu „Klub Cyfrowych Możliwości”. Celem inicjatywy jest przełamywanie stereotypów dotyczących ról zawodowych w sektorze ICT oraz inspirowanie dziewcząt do wyboru ścieżek edukacyjnych związanych z technologią i branżą cyfrową.  W wydarzeniu inaugurującym projekt udział wzięli: Krzysztof Gawkowski – wicepremier i minister cyfryzacji, Radosław Nielek – dyrektor NASK oraz dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału MiNI PW.

„Klub Cyfrowych Możliwości” to innowacyjny projekt, którego kluczowym elementem są bezpłatne warsztaty edukacyjne z programowania, robotyki i sztucznej inteligencji, a także zajęcia z cyberbezpieczeństwa. Program łączy rozwój kompetencji cyfrowych najmłodszych z promowaniem roli kobiet w sektorze technologii. 

- To ważne wydarzenie, dlatego że otwiera kolejną ścieżkę budowania, rozwoju kompetencji cyfrowych wśród dzieci, młodzieży, a później studentów. To też kolejny krok w budowaniu odpowiedzialności za to, że państwo cyfrowe, państwo rozwijające się, państwo korzystające z technologii wie, gdzie ma problemy, gdzie są w przyszłości te elementy, które trzeba by było dobrze zagospodarować, a to wszystko wiąże się z pracownikami i pracowniczkami, osobami, które będą w sektorze ICT pracowały – mówił minister Gawkowski. 

Minister podziękował partnerom, którzy włączyli się w ten ważny projekt. 

– Ja bardzo serdecznie dziękuję Politechnice Warszawskiej, że włączyła się razem z NASK-iem w taką szeroką długofalową koncepcję rozwoju kompetencji cyfrowych wśród dzieci. Szczególnie wśród kobiet, bo ten program związany jest z tym, że chcemy bardzo postawić na rozwój kompetencji cyfrowych, możliwości cyfrowych wśród kobiet. Chcemy, aby poprzez zaangażowanie już na poziomie szkoły podstawowej dziewczyny, ale również chłopcy, mieli możliwości zbudowania swojej kariery zawodowej, żeby nie przespali tego dobrego momentu, który jest czasami dobrym początkiem, a później okazuje się nie do końca spełnionym końcem – mówił minister. 

Kobiety do komputerów!

Organizatorzy chcą inspirować dziewczynki, przedstawiając studentki i absolwentki kierunków technicznych jako wzorce do naśladowania oraz zachęcając do wyboru ścieżek rozwoju edukacyjnego i zawodowego w branży ICT. Program jest skierowany do uczennic i uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych z miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców. Organizatorzy uwzględniają również - w ograniczonym zakresie - miasta do 100 tys. mieszkańców, gdzie dostęp do zajęć dodatkowych jest utrudniony. Chcą w ten sposób wesprzeć dzieci z mniejszych miejscowości, które mają ograniczone możliwości rozwijania kompetencji cyfrowych. Dyrektor NASK zapowiedział, że tam, gdzie nie ma odpowiedniego sprzętu, by przeprowadzić zajęcia w ramach programu, taki sprzęt zostanie przywieziony przez organizatorów. 

- W ramach tego projektu w warsztatach organizowanych przez NASK we współpracy z naszymi partnerami, którzy zostali już wybrani, będziemy w miastach do 20 tys. mieszkańców organizować zajęcia, przypominające trochę półkolonie, dla dzieci między czwartą a ósmą klasą, z większym udziałem dziewczynek – takie jest założenie projektu. Większość zajęć będzie prowadzona przez kobiety, wykładowczynie, także studentki kierunków ścisłych – po to żeby dawać przykład, po to, żeby zachęcać głównie dziewczynki do tego, żeby wybierały ścieżkę techniczną, żeby rozwijały swoje umiejętności w zakresie technicznym i technologicznym – powiedział Radosław Nielek – dyrektor NASK.

W zajęciach będą mogły uczestniczyć dzieci ze szkół podstawowych, a poprowadzą je specjalnie przeszkolone studentki i absolwentki, a w mniejszej proporcji także studenci i absolwenci, kierunków związanych z ICT. 

– Oczywiście zarówno cała Politechnika, jak i nasz Wydział, są żywo zainteresowane taką współpracą. Nasz Wydział ma szerokie tradycje jeśli chodzi o popularyzatorstwo matematyki, informatyki. Organizujemy bardzo dużo różnych inicjatyw, m.in. mini akademię. (…) Mamy zainteresowanych studentów, którzy chętnie biorą udział w różnych inicjatywach. Na naszym Wydziale jest około 30% studiujących studentek, co jest dobrym wynikiem. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni angażują się w różne takie inicjatywy Wydziału, więc myślę, że w tej nowej akcji też chętnie wezmą udział – dodała dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

Projekt będzie realizowany w latach 2025–2029, a organizatorzy chcą dotrzeć do co najmniej 17 tysięcy dzieci. Zajęcia będą odbywały się w ferie zimowe i letnie w formie kilkudniowych cykli – pierwsze warsztaty odbędą się już w 2025 roku.  Planowane są też jednodniowe zajęcia weekendowe w ramach październikowego Europejskiego Tygodnia Kodowania. Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona na stronie projektu

Projekt finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (program FERS), a jego budżet wynosi blisko 25 mln zł. Instytucją zarządzającą projektem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

Podobne tematy: