Przejdź do treści

Opublikowano: 03.07.2025 15:28

Naukowcy z PW kształcą kadrę ORLEN: raport z pierwszej edycji Value Chain Academy

Obraz
Zakończenie pierwszej edycji Value Chain Academy

Dwa semestry, 240 godzin wykładów, 7 projektów zaliczeniowych – tak wyglądał wkład Politechniki Warszawskiej w Value Chain Academy (VCA), program szkoleniowy dla przyszłych liderów Grupy ORLEN.

W świecie, gdzie przewagę konkurencyjną buduje się już nie tylko technologią, ale zrozumieniem całego systemu wartości, model łańcucha wartości Michaela E. Portera zyskuje nowe znaczenie. Właśnie wokół niego skonstruowano Value Chain Academy – program szkoleniowy, który Politechnika Warszawska współtworzyła z Grupą ORLEN, zapewniając zarówno wykładowców, jak i wkład merytoryczny. 

W ramach programu 14 młodych pracowników ORLEN – z różnych obszarów działalności spółki – przez siedem miesięcy brało udział w wykładach, warsztatach oraz zajęciach projektowych. Łącznie zrealizowano niemal 1200 godzin szkoleniowych.

Zajęcia prowadzone były przez kadrę Politechniki Warszawskiej – pracowników Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej, Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych, oraz Wydziału Zarządzania. Dodatkowo w ramach programu odbywały się zajęcia wraz z ekspertami z ORLEN i firm zewnętrznych: AspenTech, Altkom Akademia, StatSoft, KBC. Cały uczelniany program został opracowany pod kierownictwem merytorycznym prof. dr hab. inż. Łukasza Makowskiego z WIChiP. Wśród tematów znalazły się m.in. modelowanie matematyczne, statystyka inżynierska, analiza danych, podstawy logistyki paliw, chemia organiczna, programowanie liniowe czy zarządzanie strategiczne. 

Ale program Akademii nie ograniczał się tylko do teorii. Uczestnicy odwiedzili m.in. rafinerie w Gdańsku i Lietuvie, terminale w Płocku, a także hub wodorowy we Włocławku. Tam, na miejscu, mogli obserwować rzeczywiste procesy przemysłowe – i uczyć się, gdzie i jak w tych procesach powstaje wartość. 

Elementem obowiązkowym programu było przygotowanie projektów zaliczeniowych. Tematy zaproponowali prowadzący, a zaakceptował ORLEN. Dzięki temu prace dotyczyły rzeczywistych wyzwań, np. roli wodoru w transformacji energetycznej, potencjału technologii elektrolitycznych w Polsce, ryzyk związanych z rozbudową sieci rurociągów produktowych, prognozowania zużycia energii w zakładach przemysłowych ORLEN-u, modelowania sprzedaży na stacjach paliw z użyciem regresji, optymalizacji zarządzania zapasami z wykorzystaniem klasyfikacji wieloklasowej.

Każdy projekt był realizowany przez kilka tygodni z dedykowanym mentorem. Uczestnicy łączyli wiedzę zdobytą na wykładach z obserwacjami z terenu, analizowali dane i szukali konkretnych rozwiązań. 

– Współpraca z firmą ORLEN była wyjątkowo wartościowym wyzwaniem – mówi prof. dr hab. inż. Łukasz Makowski. – Tworząc program, skupiliśmy się nie tylko na zapoznaniu kursantów z bieżącą wiedzą i rozwiązaniami przemysłowymi, ale również zwróciliśmy uwagę na rozwiązania przyszłości, które nauka proponuje przemysłowi. Młodzi pracownicy ORLEN-u byli wymagającymi kursantami, zaangażowanymi na zajęciach, a wspólne dyskusje były bardzo ciekawym zderzeniem spojrzeń przemysłu i nauki.

Z ankiet wypełnionych przez uczestników Akademii wynika, że prowadzone zajęcia zachowały najwyższy poziom kształcenia akademickiego, a tematy zostały przedstawione w sposób klarowny i zrozumiały, co pozwoli ankietowanym na wykorzystanie zdobytej wiedzy w dalszej pracy. 

To dopiero początek, ale już teraz widać, że programy tego typu – konkretne, oparte na rzeczywistych problemach i wspierane akademickim doświadczeniem – mogą realnie podnosić jakość zarządzania w dużych organizacjach.

Tak zaczynał się projekt: www.pw.edu.pl/aktualnosci/nasi-naukowcy-szkola-kadry-dla-koncernow-multienergetycznych