Przejdź do treści

Opublikowano: 01.09.2022 09:37

Mobilna platforma mapowania

Przykład danych z przejazdu mobilnej platformy wewnątrz Dużej Auli w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej

Na Politechnice Warszawskiej powstała mobilna platforma mapowania dróg. Docelowo urządzenie posłuży do realizacji przykładowych prac inwentaryzacyjnych obiektów inżynierskich oraz zabytkowych.

Platforma jest częścią projektu realizowanego przez Wydział Geodezji i Kartografii i Wydział Inżynierii Lądowej.
– Naszym celem jest synergia i analiza wieloźródłowych danych w inwentaryzacji dróg w zakresie nawierzchni oraz kartowanie ich otoczenia – mówi dr inż. Krzysztof Bakuła z Wydziału Geodezji i Kartografii, kierownik projektu.

Najważniejszą częścią badań jest określenie sposobu integracji danych związanych z poprawną georeferencją, czyli nadawaniem orientacji w przestrzeni wieloźródłowym danym geoprzestrzennym w znanym układzie współrzędnych, wzajemną kalibracją systemów nawigacyjnych z georadarem (GPR), lidarem wykorzystującym światło w postaci impulsowego lasera do pomiaru odległości od obiektu, a także kamerami fotogrametrycznymi.

Celem projektu jest także opracowanie metodyki analizy i wizualizacji danych z różnych, ale zintegrowanych źródeł, aby uzyskać bardziej wiarygodną i dokładniejszą informację podczas inwentaryzacji obiektów inżynierskich.

– Synergia danych lidar i GPR jest pożądana z przyczyn diagnostycznych. Dane ze skanowania laserowego i kamer fotogrametrycznych pozwalają na badania powierzchni obiektu, jego struktury i inwentaryzacji otoczenia z rozdzielczością rzędu pojedynczych centymetrów, natomiast dane z pomiarów georadarowych umożliwiają badania wnętrza konstrukcji i określenie jej stanu – wyjaśnia dr inż. Krzysztof Bakuła. – Spójna wizualizacja danych w jednorodnym środowisku umożliwia lepsze ich zrozumienie i ocenę – podkreśla.  

Mobilna platforma kartowania dróg to efekt rocznych prac naukowców. Wyposażona jest m.in. w: skaner laserowy służący do nawigacji z użyciem algorytmów SLAM (równoczesnej orientacji i kartowania) w sytuacjach słabego sygnału GNSS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej), kamery boczne zbierające zdjęcia do generowania chmur punktów otoczenia, wysokorozdzielczej kamery fotografującej nawierzchnię, georadaru inwentaryzującego grunt i infrastrukturę pod drogą, a także antenę GNSS.

Platforma może być monitorowania w zakresie trajektorii przejazdu tachimetrem z funkcją automatycznego śledzenia. Umożliwia pozyskanie kompleksowych danych 3D z bardzo wielu sensorów. Obecnie trwają prace dotyczące kalibracji systemu pomiarowego oraz integracji danych w czasie ich pozyskiwania, a także pilotażowe przejazdy platformą w poszukiwaniu jej zastosowań dla przyszłych projektów aplikacyjnych oraz dróg jej rozwoju.

Projekt „Synergia i wykorzystanie dużych zbiorów danych z zintegrowanej mobilnej platformy mapowania wyposażonej w LIDAR i GPR” jest realizowany w ramach prowadzonego w PW programu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza”. Otrzymał grant w konkursie CyberiADa-2 Junior.

Podobne tematy: