Opublikowano: 14.03.2024 18:00
Innowacyjny system wykryje usterki i zagrożenia kolejowe
Kto chociaż raz nie odczuł na własnej skórze problemów na kolei? Uszkodzenia, wypadki, złe warunki atmosferyczne i związane z nimi opóźnienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie. Wszystkim. Nie tylko pasażerom. Z pomocą przychodzą naukowcy z Politechniki Warszawskiej.
Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa zamierza opracować rozwiązanie, które będzie automatycznie identyfikować usterki oraz potencjalne zagrożenia na trakcji kolejowej.
Lepiej przeciwdziałać
Żeby to zrealizować, potrzeba odpowiedniego systemu monitorowania – trakcji oraz jej otoczenia. Naukowcy chcą do tego wykorzystać platformy bezzałogowe zintegrowane z urządzeniami pomiarowymi. Do analizy zebranych danych posłuży system automatycznej identyfikacji usterek wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wykorzystując takie podejście, system będzie raportował nie tylko o widocznych usterkach na trakcji i w jej otoczeniu, ale przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach. Działania prewencyjne istotnie wpłyną na jakość utrzymania trakcji.
– Innowacyjnym rozwiązaniem w projekcie będzie opracowanie stacji ładująco-dokującej dla drona – podkreśla dr inż. Antoni Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, lider zespołu. – Rozwiązanie to ma zwiększyć autonomię pracy całego systemu. Dzięki stacji system staje się niemal bezobsługowy i wymaga wyłącznie nadzoru pracownika kolei.
Tym samym efektywność systemu i prostota jego wykorzystania stają się istotną przewagą w kontekście utrzymania trakcji kolejowej.
– Ważnym elementem projektu będzie przeprowadzenie optymalnych oblotów infrastruktury kolejowej ze wskazaniem usterek i ich lokalizacji w oparciu o zebrane dane, które to po każdym locie będą generowane automatycznie – tłumaczy dr inż. Antoni Kopyt. – Dane w postaci raportów ze wskazaniem miejsc z usterkami lub potencjalnymi lokalizacjami, gdzie usterka może się pojawić, będą dostępne dla pracowników kolei odpowiadających za stanu utrzymania infrastruktury.
Co łączy kolej z lotniskiem?
W realizacji projektu Politechnikę Warszawską będą wspierać dwaj konsorcjanci – firmy Sky Snap (odpowiedzialna za analizę zdjęć) oraz Enprom (zajmie się prowadzeniem nalotów).
W projekcie część badań będzie realizowana na terenie lotniska z wykorzystaniem Ośrodka Badań Lotniczych i Kosmicznych PW (OBLot) w Sierakowie pod Przasnyszem. Jest to nowa i w skali europejskiej unikatowa infrastruktura badawcza, wyposażona w nowoczesny park maszynowy znajdujący się na terenie lotniska. Część lotów testowych oraz działanie systemu stacji dokującej współpracującej z dronem będzie prowadzona właśnie na terenie lotniska, gdzie próby terenowe odbywają się w bezpiecznych warunkach.
Projekt „Innowacyjny Automatyczny System Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i bezzałogowych statków powietrznych – UAVforRail” jest finansowany z programu kolejowej „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK II” – wspólnego przedsięwzięcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PLK PKP S.A. polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej.
– Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2026 roku, jednak pierwsze efekty prac widoczne będą wcześniej – zapowiada dr inż. Antoni Kopyt.
Podobne tematy: