Opublikowano: 20.05.2021 13:47

Koła naukowe z PW tworzą innowacje

Nasi studenci laureatami prestiżowego programu 

Poznaliśmy wyniki pierwszego konkursu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. To inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki wspierająca realizację projektów, podnosząca jakość działania i usprawniająca transfer powstałych rozwiązań do gospodarki.

Finansowanie w ramach konkursu otrzymało aż dziesięć projektów kół naukowych z Politechniki Warszawskiej. Oto one:

Przygotowanie i analiza modeli testowych satelity PW-Sat3

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Satelita PW-Sat3 ma za zadanie wykonać szereg manewrów orbitalnych. Celem jest zademonstrowanie technologii napędu odrzutowego tworzonego przez naszych studentów. Aby sprawdzić, czy satelita wytrzyma obciążenia związane z wynoszeniem na orbitę oraz termiczne warunki niskiej orbity okołoziemskiej, należy wykonać model strukturalno-termiczny, który udowodni prawidłowe zaprojektowanie systemu. Jest on niezbędnym krokiem do zapewnienia bezpieczeństwa misji.

Do tej pory wystrzelono na orbitę tylko 6 polskich satelitów, w tym dwa stworzone przez studentów z naszej Uczelni (PW-Sat i PW-Sat2). PW-Sat3 będzie pierwszym polskim satelitą z własnym napędem.

Wizualizacja PW-Sata3

Wizualizacja PW-Sata3

Budowa jednostki sterującej pojazdem elektrycznym poprawiającej osiągi i bezpieczeństwo

Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Studenci zamierzają zbudować i zbadać jednostkę sterującą elektrycznym układem napędowym. Wszystko po to, by poprawić zasięg swojego pojazdu. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu odzysku energii kinetycznej podczas hamowania oraz kontroli trakcji.

Projekt powstaje na bazie WUT-1, czyli pierwszej konstrukcji stworzonej przez WUT Racing. 

Projekt układu napędowego pojazdu elektrycznego wraz z pakietem baterii umieszczonym w stalowej ramie przestrzennej.

Projekt układu napędowego pojazdu elektrycznego wraz z pakietem baterii umieszczonym w stalowej ramie przestrzennej

Platforma do analizy światłowodowych i radiowych sygnałów telekomunikacyjnych bazująca na RFSo

Twórcy: Koło Naukowe FiberTeam (działa przy Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych)

Studenci chcą zbudować reprogramowalną platformę do testowania bitowej stopy błędów w systemach światłowodowych, analizy zaawansowanych modulacji światłowodowych oraz do zastosowań SDR.

Rezultatem projektu będzie system zintegrowany, tzn. taki, w którym jedno urządzenie jest zarówno źródłem informacji pseudolosowych, jak i odbiornikiem danych z fotodetektora. Integracja urządzeń pozwoli na uproszczenie sposobu synchronizacji pomiędzy źródłem a odbiornikiem.

Do zbudowania systemu studenci wykorzystają układy RFSoC (ang. Radio Frequency System on a Chip). Układ RFSoC składa się z kilku kluczowych elementów: FPGA, procesora, np. ARM, przetworników ADC, przetworników DAC , układów DSP, analogowych układów RF. Na jednym układzie znajduje się szereg niezbędnych elementów potrzebnych do zbudowania systemu nadawczo-odbiorczego.

Zdjęcie studentów z FiberTeam w tracie prac nad projektem

Studenci z FiberTeam w tracie prac nad swoim projektem

Rozwój elektrycznego układu napędowego dużej mocy do pojazdu wyścigowego klasy Formuła Student

Twórcy: Koło Naukowe Sportów Samochodowych – sekcja Proton Dynamic (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)

W ramach grantu zespół zaprojektuje i zbuduje stanowisko laboratoryjne odwzorowujące układ napędowy dużej mocy oraz mobilną stację ładująco-diagnostyczną do wyścigowego pojazdu klasy Formuła Student. Po odpowiednich testach układ zostanie zastosowany w elektrycznym bolidzie. Dzięki stacji możliwe będzie szybkie ładowanie pakietu baterii, a tym samym oszczędzenie czasu w trakcie testów dynamicznych niezbędnych przed zawodami Formuła Student.

Zdjęcie bolidu elektrycznego w trakcie testów na torze

Studenci budują swój bolid na zawody Formuła Student

Budowa hamowni i testy śmigieł węglowych

Twórcy: Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE AeroDesign (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Studenci przeprowadzą badania naukowe polegające na określeniu charakterystyk śmigieł modelarskich obecnie stosowanych w rozwijającej się branży bezzałogowych statków powietrznych, takich jak samoloty czy konstrukcje pionowego startu i lądowania. Otrzymane wyniki zostaną wykorzystane m.in. w przygotowaniach do nadchodzących zawodów SAE AeroDesign. Nasi studenci od lat zdobywają w tej rywalizacji wiele medali. 

Wizualizacja hamowni

Wizualizacja hamowni, nad którą pracuje SAE AeroDesign 

Wstępny rozwój projektu eksperymentu stratosferycznego do programu lotów balonowych BEXUS

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Projekt przewiduje zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie pierwszej wersji stratosferycznego odbiornika sygnałów radiowych o częstotliwościach poniżej 300 kHz, pochodzących z magnetosfery Ziemi (tzw. zorzowego promieniowania kilometrowego) i będących produktem interakcji ziemskiego pola magnetycznego i wiatru słonecznego. Zespół planuje zbudować prototyp przystosowany do krajowego lotu balonowego. To będzie test przygotowujący urządzenie do udziału we właściwym locie wielogodzinnym za kołem podbiegunowym północnym.

W ramach projektu studenci PW przygotowują się do uczestnictwa w projekcie typowym dla przemysłu kosmicznego, wydatnie zwiększającym ich kwalifikacje w zakresie inżynierii systemów kosmicznych, mechaniki struktur kosmicznych, łączności oraz zarządzania danymi.

Zdjęcie projektu eksperymentu stratosferycznego do programu lotów balonowych BEXUS

Zespół planuje zbudować prototyp przystosowany do krajowego lotu balonowego

Budowa autonomicznego bolidu elektrycznego jako platformy testowej do zawodów Formuła Student

Twórcy: Koło Naukowe Robotyków (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Studenci chcą stworzyć pojazd autonomiczny operujący na piątym poziomie autonomii w środowisku toru wyścigowego zgodnego ze specyfikacją zawodów Formuła Student. W planach jest zakup gokarta elektrycznego i przystosowanie go pod względem elektrycznym i mechanicznym do jazdy autonomicznej. Projekt zakłada również modernizację pojazdu w skali 1:10, aby jak najdokładniej odwzorowywał gokart i można było na nim testować wdrażane rozwiązania.

Zdjęcie studentów pracujących nad autonomicznym bolidem elektrycznym

Zespół pracujący nad projektem 

Wsparcie projektu motocykla elektrycznego realizowanego przez Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów

Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa

SKAP od lat realizuje projekty ekologicznych innowacyjnych pojazdów. Motocykl PERUN to pierwszy w dorobku koła pojazd w pełni elektryczny. Zwieńczeniem prac zespołu ma być udział w międzynarodowych zawodach Moto Student Electric.

Wizualizacja motocykla PERUN

Motocykl PERUN to nowy projekt SKAP-u

Projekt i budowa nowej generacji analogowego łazika marsjańskiego

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Studenci chcą zaprojektować i wykonać nowy łazik marsjański w ramach Programu Sirius. Jego celem będzie występowanie na międzynarodowych zawodach robotycznych z serii Rover Challenge.

Zdjęcie projektu nowego łazika Sirius

Projekt nowego łazika Sirius

System wektorowania ciągu silnika hybrydowego rakiety Twardowsky

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

System zostanie zaprojektowany pod gotowy silnik hybrydowy rakiety Twardowsky – pierwszej konstrukcji z tego typu napędem w Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego, a także jednej z pierwszych rakiet hybrydowych w pełni zaprojektowanych i skonstruowanych przez studentów w Polsce.

System wektorowania ciągu pozwalał będzie na wychylanie komory spalania podczas pracy od osi rakiety o zadany kąt. Wychylenie to powoduje zmianę kierunku ciągu, a w rezultacie wygenerowanie momentu pochylającego względem środka masy rakiety, co umożliwia zmianę trajektorii podczas lotu.

Wizualizacja rakiety Twardowsky

Rakieta Twardowsky to jedna z pierwszych rakiet hybrydowych w pełni zaprojektowanych i skonstruowanych przez studentów w Polsce