Przejdź do treści

SAR and Orthophoto Image Registration with Simultaneous SAR-based Altitude Measurement for Airborne Navigation Systems

W artykule poruszono dwa istotne zagadnienia związane z wykorzystaniem obrazowania radarowego z syntetyczną aperturą (SAR) do poprawy odporności pokładowych systemów nawigacji na zakłócanie sygnału globalnego systemu pozycjonowania (GPS). Pierwszy związany jest z problemem automatycznego oszacowania korekcji trajektorii na podstawie rejestracji obrazu. Autorzy proponują dedykowaną dla systemów SAR metodę zwaną Cumulative Minimum Square Distance Matching (CMSDM). Pozwala na oszacowanie w czasie rzeczywistym błędu trajektorii systemu nawigacji inercyjnej (INS), a co za tym idzie, umożliwia oszacowanie korekcji w przypadku braku sygnału globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) lub jego zakłócenia. Intensywne badania symulacyjne i przetwarzanie danych w rzeczywistych warunkach wykazały znaczną poprawę i przyspieszenie przetwarzania w porównaniu z najnowocześniejszą techniką. Do prawidłowego działania systemu nawigacji opartego na algorytmie CMSDM konieczna jest dokładna znajomość wysokości platformy powietrznej. W przypadku zakłóconego sygnału GNSS może to nie być możliwe do osiągnięcia tradycyjnymi metodami. Zatem drugim zagadnieniem poruszanym w tym artykule jest szacowanie wysokości platformy pokładowej na podstawie obrazów SAR. Również i w tym przypadku eksperyment wykazał, że zaproponowane rozwiązanie sprawdza się prawidłowo i może stanowić cenne źródło danych nawigacyjnych. 

Autorzy z PW:

Artur Gromek, Damian Gromek, Jacek Gambrych, Karol Abratkiewicz, Maciej Wielgo, Piotr Jerzy Samczyński

Czasopismo:

IEEE Transactions on Geoscience and Remote Sensing

Rok wydania: