Przejdź do treści

Review of the hybrid gas - electric aircraft propulsion systems versus alternative systems

Stale rosnące zainteresowanie alternatywnymi układami napędowymi statków powietrznych spowodowane jest wymaganiami stawianymi przez instytucje międzynarodowe i organizacje rządowe. Dlatego wiele wysiłków poświęca się poszukiwaniu ekologicznych rozwiązań dla sektora lotniczego, który obecnie prawie całkowicie opiera się na paliwach kopalnych . Jednym z rozwiązań, które okazało się już korzystne dla motoryzacji, jest hybrydowy napęd gazowo-elektryczny. Połączenie zalet silników i akumulatorów elektrycznych z silnikami spalinowymi (ICE) stwarza szansę na zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Należy jednak stawić czoła wyzwaniom, takim jak między innymi niedojrzała technologia akumulatorów, skomplikowany system zarządzania mocą czy układ chłodzenia układów napędowych dużej mocy. Wszystkie one oferują ogromny potencjał do badań naukowych, dlatego też związana z nimi literatura gromadzi się bardzo szybko. Celem artykułu jest aktualizacja stanu i przegląd aktualnego stanu wiedzy dotyczącej statków powietrznych wyposażonych w hybrydowy gazowo-elektryczny układ napędowy. Opisano także inne alternatywne układy napędowe, aby wskazać i podkreślić wady i korzyści płynące z hybrydowego napędu gazowo-elektrycznego.

Autorzy z PW:

Agata Kuśmierek, Cezary Galiński

Czasopismo:

Progress in Aerospace Sciences

Rok wydania: