Przejdź do treści

New approach of model based detection of early stages of fuel injector failures

Celem pracy było opracowanie metody diagnozowania elektromagnetycznych wtryskiwaczy paliwa w czasie rzeczywistym, wykorzystując obserwację parametrów prądu elektrycznego dostępnych w sterowniku silnika. Wykonanie tego zadania wymagało znalezienia precyzyjnego kryterium oceny poprawności działania wtryskiwacza elektromagnetycznego. W tym celu wykorzystano model matematyczny opisujący poszczególne fazy pracy wtryskiwacza, pozwalający na symulację występowania typowych awarii. Na jej podstawie określano objawy poszczególnych awarii na podstawie obserwacji parametrów prądu elektrycznego w obwodzie sterującym. Obserwacja przebiegów napięć i prądów pozwala zlokalizować uszkodzenia elektryczne i mechaniczne wtryskiwaczy oraz ocenić poprawność działania elementów układu zasilania. Przedstawiona metoda diagnostyczna pozwala na wykrycie opisanych uszkodzeń we wczesnych stadiach ich rozwoju, co zapobiega uszkodzeniom katalizatora i innych układów silnika (zaworów, pierścieni tłokowych czy powierzchni cylindrów), czyli uszkodzeniom wynikającym z nieprawidłowej mieszanki paliwowej.

Autorzy z PW:

Jędrzej Mączak, Krzysztof Szczurowski, Krzysztof Więcławski 

Czasopismo:

Eksploatacja i Niezawodność

Rok wydania: