Przejdź do treści

Flight dynamics of unconventional configurations

Niekonwencjonalne konfiguracje samolotów nie są często projektowane ze względu na wiele problemów, głównie związanych ze stabilnością i trymem. Niemniej jednak mogą być one bardzo obiecujące, a te problemy można zrekompensować nadzwyczajnymi cechami wydajnościowymi. Dlatego pomimo trudności w procesie projektowania, są one wybierane, dając szansę na zaprojektowanie i zbudowanie naprawdę konkurencyjnego samolotu. Artykuł prezentuje analizę właściwości lotnych najczęściej stosowanych konfiguracji niekonwencjonalnych: canard, skrzydło nośne, trzy skrzydła ustawione w tandemie i skrzydło pudełkowe. Przedstawiona jest analiza stabilności pod względem podstawowej stabilności statycznej i pełnej analizy dynamicznej w 6 stopniach swobody. Przedstawione i skomentowane są cechy lotne oparte na regulacjach lotności oraz specyfikacjach MIL. Przedstawione i omówione są przykłady wyników związanych z rzeczywistymi projektami realizowanymi w ciągu ostatniej dekady.

Autorzy z PW:

Tomasz Goetzendorf-Grabowski

Czasopismo:

Progress in Aerospace Sciences

Rok wydania: