Przejdź do treści

Opublikowano: 18.05.2023 18:57

Nagrody dla mostów stalowych naszych studentów

Na zawody pojechało 10 osób z Koła Naukowego Mostowców

Koło Naukowe Mostowców Politechniki Warszawskiej właśnie wróciło z Turcji, gdzie rywalizowało w finale międzynarodowego konkursu Design and Construct Steel Bridge Competition. Studenci zdobyli cenne doświadczenie i nagrody.

Konkurs odbywał się na Uniwersytecie Boğaziçi w Stambule i trwał od 8 do 12 maja 2023 roku. Zawody składały się z trzech konkurencji: oceniano estetykę prezentowanych mostów, budowę na czas i obciążanie z pomiarem ugięcia. O nagrody ostatecznie rywalizowało 12 drużyn.

Zespół z Koła Naukowego Mostowców (działa przy Wydziale Inżynierii Lądowej) pojechał do Turcji z dwoma projektami. Kartal 7 charakteryzował się sprawdzoną łukową konstrukcją, która zapewniła mu minimalne ugięcie oraz walory estetyczne, a Most Beautiful – próbował w optymalny sposób połączyć czas składania, masę oraz ugięcie.

– Zdecydowaliśmy się na konstrukcję złożoną z dźwigara łukowego, którego pas zbiega się w punkiem u podstawy – opowiada Mateusz Frydrycki z zespołu Kartal 7. – Zastosowana geometria umożliwiła skonstruowanie formy cieszącej oko. Chcieliśmy uzyskać efekt konstrukcji smukłej i niepozornej, ale równocześnie zdolnej przenieść niemałe obciążenie przy minimalnym ugięciu. Wybierając kolor, postawiliśmy na barwy biało-czerwone, które występują we fladze Polski i również we fladze Turcji.

Rozwiązania się sprawdziły. Kartal 7 otrzymał nagrodę za walory wizualne i zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej konkursu.

– Zależało nam, żeby most był lekki i łatwy do zbudowania – wyjaśnia Maciej Siemionko z zespołu Most Beautiful. – Konstrukcja jest eksperymentem i próbą wdrożenia niestandardowego podejścia do projektowania. Chcieliśmy się przekonać, czy możemy zaufać modelowi obliczeniowemu i jak dokładnie będziemy w stanie przewidzieć prace konstrukcji.

W projektowaniu studenci wykorzystali metodę elementów skończonych i algorytmy optymalizacji topologicznej.

– Dzięki zastosowaniu zaawansowanego oprogramowania symulowaliśmy łączniki i tarcie między elementami – tłumaczy Maciej Siemionko. – W ten sposób szukaliśmy kształtu, który będzie optymalny pod względem liczby elementów, masy i czasu składania. Samą formą nawiązaliśmy do tradycyjnych kratownicowych mostów stalowych. Most został pokryty grubą warstwą farby w jednolitym kolorze, żeby oddać charakter tamtych konstrukcji.

Most Beautiful został najwyżej ocenioną konstrukcją pod względem unikalności, a w łącznej punktacji był dziewiąty.

– Udział w konkursie był wspaniałą okazją do nawiązania nowych znajomości oraz zdobywania wiedzy w praktyce – mówi Paweł Pachla. – Zdobywaliśmy nie tylko wiedzę dotyczącą konstrukcji, ale również uczyliśmy się organizacji. Każdy aspekt przygotowań niósł ze sobą nowe wyzwania, które jako inżynierowie rozwiązywaliśmy. Startowaliśmy od zera, a udało się nam wyprodukować dwie konstrukcje, znaleźć sponsorów, zorganizować transport oraz zapewnić promocję.

W zawodach DE&CO’23 Politechnikę Warszawską reprezentowali: Michał Pawłowski, Julia Czaplicka, Karol Urbańczyk, Mateusz Frydrycki, Piotr Ambrochowicz (zespół odpowiedzialny za Kartal 7) oraz Maciej Siemionko, Edgar Maciejewski, Mateusz Rajda, Paweł Pachla, Radosław Szarwiło (zespół Most Beautiful).

Studenci już planują analizę wyników i projektowanie mostów na przyszły rok.

Podobne tematy: