Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie
Studia są adresowane do kadry zatrudnionej w przedsiębiorstwach lotniczych (w całym zakresie rynkowym tj. projektowanie i produkcja, obsługa, szkolenie lotnicze, operacje lotnicze, lotniska, nawigacja, nadzór lotniczy i inni). Ukończenie studiów będzie przydatne w zasadzie dla wszystkich pracowników branży lotniczej bez względu na stanowisk,o jakie piastują. Studia pozwolą na rozszerzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem oraz poszerzenie zakresu wiedzy w dziedzinach bezpośrednio niezwiązanych z tematyką lotniczą, ale raczej ogólną w obszarze kompetencji miękkich, których rola w lotnictwie rośnie od kilku lat bardzo znacząco.
Zajęcia będą prowadzone przez pracowników Politechniki Warszawskiej Wydziału MEiL oraz specjalistów z branży lotniczej, którzy na bieżąco są zaangażowani w zarządzanie bezpieczeństwem i jakością. W zakresie przedmiotów niezwiązanych z techniką lotniczą do współpracy zaprosiliśmy praktyków.
Podczas zajęć będą się odbywały prezentacje lub telekonferencje ze specjalistami zagranicznymi, którzy będą przedstawiać najnowsze teorie i rozwiązania praktyczne w zakresie SMS-a i szeroko rozumianego zarządzania bezpieczeństwem oraz aspektami społecznymi.
Będziesz uczestniczyć w zajęciach dotyczących identyfikacji i zarządzania zagrożeniami, zarządzania bezpieczeństwem, identyfikacji współczynników bezpieczeństwa (SPI) oraz aspektów czynnika ludzkiego i zarządzania czynnikiem ludzkim. Poznasz aspekty społeczne, które mają znaczący wpływ na sytuację firm lotniczych i panujące w nich kulturę i atmosferę. Będziesz ćwiczyć rozwiązania sytuacji typowych, w których może się znaleźć kierownik bezpieczeństwa (Safety Manager/Officer).
W ramach zajęć przewidziano prezentacje standardów bezpieczeństwa, które są stosowane równolegle do typowych przepisów lotniczych, analizy rozwiązań pozwalających na zintegrowanie zarządzania i na zmniejszenie obciążenia personelu działu bezpieczeństwa, ćwiczenia ułatwiające „przetrwanie” w tych trudnych czasach, które pozwolą na poprawę dobrostanu uczestników studiów, a potem również ich podwładnych.
Kontakt:
- 22 234 54 28
- sms.meil@pw.edu.pl
Na podstawie egzaminu końcowego lub pracy końcowej otrzymasz świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Politechniki Warszawskiej. Możesz również zdać egzamin i uzyskać certyfikat Menadżera Bezpieczeństwa w Lotnictwie wydanego przez TUV Nord Polska Sp. z o.o.
Będziesz potrafić scharakteryzować specyfikę potrzeb w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w przypadku operacji i wynikających z nich problemów projektowania, produkcji, obsługi i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu samolotów i śmigłowców. Będziesz wiedzieć, jak opisać i ocenić zagrożenia, na jakie może natrafić statek powietrzny lub eksploatująca go firma oraz jego załoga. Będziesz potrafić pokierować zespołem, który wykonuje analizy pojedynczych zagrożeń lub analizy bezpieczeństwa wynikające z określonej sytuacji technicznej lub operacyjnej.
W ramach pracy w zespole lub przy kierowaniu w/w zespołem będziesz w stanie ocenić zagrożenia, sformułować cele bezpieczeństwa dla danego zadania lub całego przedsiębiorstwa. W związku z bardzo dużym wpływem czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo operacji lotniczych będziesz potrafić identyfikować te ograniczenia, kontrolować je i zarządzać nimi. Samodzielnie lub z zespołem będziesz mieć przygotowanie, żeby identyfikować zagrożenia mogące wpłynąć na sytuację przedsiębiorstwa i zagrozić jego bezpieczeństwu, bezpieczeństwu produktów, pracowników lub otoczenia. Możesz kierować lub współkierować przedsiębiorstwem lotniczym w okresie poważnych zagrożeń i turbulencji oraz efektywnie łagodzić ich wpływ na stan przedsiębiorstwa i dobrostan jego pracowników, a także poprzez cele bezpieczeństwa ustalać priorytety działania firmy.
2 semestry (13 dwudniowych zjazdów: sobota, niedziela)
- Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu na studiach będzie decydowała kolejność zgłoszeń.
- Opłatę za uczestnictwo w oferowanych studiach należy wnieść po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia oraz podpisaniu umowy.