Przejdź do treści

New possibilities to reduce wheel and rail wear in the operation of metro wagons on curved track with small curve radii without considering propulsion and braking systems

W artykule dokonano analizy parametrów istotnych dla eksploatacji wagonów metra w ruchu po torach prostych i łukowych o małych promieniach łuku. Do budowy modeli i wykonania obliczeń symulacyjnych wykorzystano aktualną wiedzę z zakresu nieliniowej dynamiki poprzecznej pojazdów szynowych oraz specjalistyczny program komputerowy Vi-Rail. Zaproponowano rozwiązanie umożliwiające bierne sterowanie zestawami kołowymi o bardzo dużych sztywnościach prowadzenia, bez konieczności stosowania układów wymuszających promieniowe ustawienie osi zestawów kołowych na zakrzywionym torze. Efekt ten uzyskano poprzez zmianę sztywności prowadzenia w płaszczyźnie poziomej ramy każdego wózka. Przyjęty kierunek działania zapewnia prostotę rozwiązania, niskie koszty wytworzenia, dużą prędkość krytyczną na torze prostym oraz wydłużoną żywotność wagonów metra wynikającą ze zmniejszonego zużycia mechanicznego kół i szyn. Przeprowadzono ocenę wielokryterialną, która potwierdziła poprawę sterowności wózka oraz zmniejszenie wpływu zestawów kołowych wagonu metra na zakrzywiony tor. Porównano objętości projektowe wagonów metra z wózkami o symetrycznym i niesymetrycznym układzie sztywności prowadnic zestawów kołowych. 

Autorzy z PW:

Jan Matej, Piotr Orliński

Czasopismo:

Eksploatacja i Niezawodność

Rok wydania: