Przejdź do treści

Exploring student engagement in task-based and communicative language classrooms

W niniejszym badaniu zbadano zaangażowanie młodych ludzi w naukę języków obcych. W szczególności zaangażowanie definiuje się jako metakonstrukt składający się z następujących komponentów: poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Podjęto próbę ilościowego określenia tych poszczególnych elementów zaangażowania w ramach lekcji zadaniowych i zorientowanych na komunikację. Zastosowaliśmy pomiary elektrokardiograficzne i akcelerometryczne, aby monitorować reakcje fizjologiczne uczniów na zaangażowanie podczas regularnych zajęć z języka niemieckiego. Drugą częścią projektu było badanie ankietowe mierzące subiektywne opinie uczniów na temat ich zaangażowania. Wyniki badań potwierdzają przyjęcie podejścia zadaniowego. Najwyższy poziom zaangażowania zaobserwowaliśmy podczas zadań produktywnych, co może stanowić uzasadnienie dla nauczycieli do zwiększenia liczby zadań produktywnych w porównaniu z zadaniami receptywnymi. Ponadto, uwzględnienie w zajęciach elementu peer-learningowego okazało się istotne ze względu na jego rolę w budowaniu wewnętrznej motywacji do nauki i stymulowaniu wzrostu kompetencji społecznych. 

Autorzy z PW:

Mateusz Szumilas

Czasopismo:

Language Teaching Research

Rok wydania: