Opublikowano: 25.04.2023 18:48
Nasi studenci będą tworzyć innowacje
Siedem projektów z Politechniki Warszawskiej skorzysta ze środków programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. Dzięki temu będą rozwijać swoje inżynierskie pomysły, brać udział w zawodach i konferencjach.
Program Ministerstwa Edukacji i Nauki ma pomagać kołom naukowym w realizacji innowacyjnych projektów, podniesieniu jakości działalności oraz usprawnieniu transferu technologii i rozwiązań technicznych do gospodarki. To już trzecia edycja tego konkursu. W tym roku zgłoszono 308 zgłoszonych inicjatyw, a finansowanie przyznano 174 z nich.
Oto projekty z PW, które otrzymały wsparcie:
Badanie algorytmów systemu orientacji satelity w ramach integracji kół reakcyjnych na satelicie PW-Sat3
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
System orientacji jest krytycznym systemem satelity PWSat3, który konstruują nasi studenci. Żeby zapewnić bezpieczeństwo misji, pierwszym zadaniem projektu jest przeprowadzenie testów zakupionych kół reakcyjnych. Zespół napisze sterownik do obsługi urządzeń, przeprowadzi testy integracyjne oraz testy w pętli ze sprzętem (tzw. HIL), aby zweryfikować opracowane algorytmy sterowania.
Rozwój stanowiska do testów silników rakietowych Hefajstos
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
To projekt modernizacji i rozwinięcia zaprojektowanego przez Sekcję Rakietową SKA stanowiska testowego silników rakietowych, ulokowanego w Ośrodku Badań Lotniczych i Kosmicznych PW. Umieszczona w 20-stopowym kontenerze morskim hamownia jest dostosowana do testów silników o szerokim zakresie wymiarów i osiągów, kompatybilna zarówno z silnikami na stały materiał pędny, jak i hybrydowy. Motywacją do rozpoczęcia projektu był intensywny rozwój grupy silnikowej w Sekcji Rakietowej SKA i towarzysząca mu chęć ciągłego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i profesjonalizmu wykonywanych testów, co infrastruktura i wyposażenie hamowni Hefajstos niewątpliwie będą zapewniać.
Rozwój głowicy naprowadzającej do zastosowania na rakiecie kierowanej FOK
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Studenci będą projektować nowe głowice, wyposażone w system nawigacji wizyjnej. Dzięki zastosowaniu algorytmów rozpoznawania obrazu, w tym sztucznej inteligencji, FOK 2 będzie w stanie wykrywać umieszczone na ziemi cele i kierować się w ich stronę. Zostanie stworzona nie jedna, a dwie różne głowice, dzięki czemu FOK 2 będzie widział nie tylko w paśmie widzialnym, a i w podczerwieni – paśmie niewidocznym dla ludzkiego oka.
Przygotowanie struktur przenoszących obciążenia skupione w kompozytowych strukturach przekładkowych dla zwiększenia bezpieczeństwa struktury nośnej pojazdu
Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Studenci stawiają sobie za cel zaprojektowanie oraz wykonanie zaawansowanej struktury nośnej do budowy czwartej konstrukcji wyścigowej klasy Formuły Student z przekładkowych kompozytów węglowych.
Projekt i budowa bezzałogowych statków powietrznych o dużym udźwigu
Twórcy: Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE AeroDesign (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Nasza drużyna jest jedną z najbardziej utytułowanych w historii zawodów dla studenckich konstruktorów bezzałogowych samolotów. Studenci PW chcą podtrzymać dobrą passę i zbudować nowe samoloty na kolejne edycje zawodów. Poza udziałem w konkursie SAE Aero Design, nasze koło planuje też realizację innych projektów z lotnictwa oraz udział piknikach naukowych, dniach otwartych, konferencjach, targach.
Projekt oraz integracja systemu wysokiego napięcia i akwizycji danych w motocyklu elektrycznym
Twórcy: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Celem projektu jest zaprojektowanie i budowa układu wysokiego napięcia do zasilania motocykla elektrycznego Perun 2.0, a także zakup i integracja podzespołów współpracujących, kontrolujących i monitorujących układ zasilania oraz pracę całego elektrycznego układu napędowego. Studenci planują zaprezentować swoją konstrukcję na międzynarodowych zawodach MotoStudent Electric 2023.
Projekt i budowa elektrycznego układu napędowego dużej mocy wraz ze wspierającymi układami przeniesienia napędu i chłodzenia do wyścigowego bolidu klasy Formuła Student
Twórcy: Koło Naukowe Sportów Samochodowych – sekcja Proton Dynamic (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)
Realizacja projektu pozwoli wielowątkowo rozwijać konstrukcje elektrycznego bolidu Formuły Student o nazwie PD 2. Najważniejszym aspektem jest integracja falownika zasilającego trójfazowy silnik BLDC jako części układu napędowego. Proces ten zakłada zaprojektowanie wielu skomplikowanych układów elektronicznych i energoelektronicznych, współpracujących z falownikiem, stworzenie odpowiedniego oprogramowania sterującego tymi układami oraz przeprowadzenie pełnej walidacji systemu. Projekt ten to jednak nie tylko integracja elektroniczna. W toku realizacji zaprojektowany zostanie autorski kompaktowy układ przeniesienia napędu, oparty na przekładni łańcuchowej i wykorzystujący mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Ciekawym wyróżnikiem tego układu będzie zastosowanie półosi napędowych zbudowanych z włókna węglowego. Ponadto poruszone zostanie zagadnienie badania palności materiałów kompozytowych w kontekście wykorzystania ich jako elementów konstrukcyjnych wspierających urządzenia energoelektroniczne wysokiego napięcia. Studenci zbudują stanowisko do przeprowadzania badań zgodnych ze standardem UL-94 oraz przebadają zróżnicowane materiały.
Podobne tematy: