Znak Politechniki Warszawskiej

Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów wie, jak jeździć oszczędnie

W swoim warsztacie przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa przesiadują po zajęciach i w weekendy. Przyznają, że czasem można ich tam znaleźć także podczas nudnych wykładów. Ale jak mieć im to za złe, skoro regularnie zdobywają nagrody w zawodach Shell Eco-marathon?

Pojazd PAKS (po prawej stronie) podczas zawodów

Pojazd PAKS (po prawej stronie) podczas zawodów Shell Eco-maraton 2016, fot. FB/SKAP

W tym roku o laur konstruktorów najbardziej ergonomicznego pojazdu walczyły z zespołami z całej Europy dwie politechniczne drużyny: SKAP oraz Green Arrow. Z 31. europejskiej edycji Shell Eco-marathon zespół ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów po raz kolejny wrócił z sukcesem.

Bez kompleksów walczą o więcej

Jak przejechać 256,7 km na jednym litrze paliwa? PAKS – pojazd skonstruowany przez studentów Politechniki Warszawskiej to potrafi. Samochód studentów ze SKAP osiągnął drugi wynik w rywalizacji aut miejskich napędzanych benzyną (Urban Concept – Gasoline) podczas Shell Eco-marathon 2016.

Francuski zespół, który wygrał w kategorii Urban Concept – Gasoline przejechał na jednym litrze paliwa aż 446 km. Nasi studenci z  tym zespołem rywalizują już od kilku lat. – My w przeciwieństwie do francuskich drużyn stawiamy na własne siły i pomysły – podkreśla Krzysztof Banasik, kierownik projektu PAKS. – W ich zespołach są pracownicy naukowi, osoby z dużo większą wiedzą, my tylko korzystamy z konsultacji, przede wszystkim naszego opiekuna prof. Janusza Piechny.

Zespół SKAP przygotowujący pojazd PAKS do zawodów Shell Eco-marathon

Zespół SKAP przygotowujący pojazd PAKS do zawodów Shell Eco-marathon, fot. FB SKAP

Cztery koła i silnik – czy to takie proste?

Studenci z Politechniki Warszawskiej wszystko projektują sami. Jeśli tylko mogą skorzystać ze specjalistycznego sprzętu, to poszczególne części pojazdu także wykonują samodzielnie.

Auto występujące w kategorii Urban Concept musi nadawać się do jazdy po mieście, czyli posiadać m.in. miejsce na bagażnik, oświetlenie, a także zawieszenie. Na osiągnięcie dobrego wyniku wpływa wiele czynników, m.in. waga pojazdu. Rama PAKS-a wykonana jest ze stopów aluminium. Silnik to z kolei konstrukcja zaczerpnięta z Hondy DAX, o pojemności zwiększonej do 72cm3. Silnik został odchudzony, została usunięta z niego także skrzynia biegów. Studentom udało się stworzyć kompletny elektroniczny system sterowania pojazdem: od świateł po włączanie rozrusznika czy awaryjne wyłączanie instalacji paliwowej. Z poziomu kierownicy można kontrolować wszystkie funkcje pojazdu.

Nowy tor – nowe wyzwania

To właśnie Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów z PW przecierało szlaki polskim zespołom na Shell Eco-marathon. Studenci z PW byli w 2006 roku pierwszymi Polakami występującymi w konkursie.  PAKS to projekt koncepcyjnego pojazdu miejskiego – wyglądem, budową i funkcjonalnością ma przypominać małe auta miejskie. Został stworzony specjalnie na Shell Eco-marathon.

Tegoroczny konkurs był prawdopodobnie ostatnim występem tego pojazdu – studenci ze SKAP chcą się rozwijać, a nie odcinać kupony od sukcesu. Z samego konkursu oczywiście nie rezygnują – stworzą nową konstrukcję, na którą otrzymali dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Najlepsi z najlepszych”.

– Nie można stać w miejscu – tłumaczy decyzję o zaprojektowaniu nowego pojazdu Krzysztof Banasik. – To jest zasada, o której zawsze przypomina nasz opiekun, prof. Piechna. Nowy pojazd będzie wynikiem wielu wniosków, które wyciągnęliśmy po latach eksploatowania PAKS-a.

Zespół SKAP z pojazdem PAKS podczas zawodów Shell Eco-marathon

Zespół SKAP po raz kolejny odniósł sukces na zawodach Shell Eco-marathon, fot. FB SKAP

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wszystkie drużyny zanim wyjadą na tor muszą przejść inspekcję techniczną. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Organizatorzy chcą mieć także pewność, że konstrukcje nie zawierają elementów, które zapewniłyby im nieuczciwą przewagę na torze, np. dodatkowych źródeł energii.

W tym roku pojazdy zaprezentowały się na torze mierzącym 2240 metrów, wyznaczonym wokół Olimpijskiego Parku im. Królowej Elżbiety w Londynie, przygotowanym specjalnie na tę okoliczność. Drużyny miały 43 minuty na pokonanie jak najdłuższej trasy na ekwiwalencie 1 litra paliwa.

Gotowi, do startu, start!

PAKS bez problemu przeszedł inspekcję techniczną i mógł rozpocząć przejazdy testowe, podczas których zespół mógł zweryfikować opracowaną, na podstawie znanych wcześniej map toru, taktykę przejazdu. – Strategia przejazdu dotyczy przede wszystkim tego, w których miejscach odpalić silnik i jak bardzo się rozpędzić – tłumaczy Krzysztof Banasik.

Jazdy testowe były obiecujące, jednak tuż przed przejazdem mierzonym pojawiły się problemy z silnikiem. Ponad dobę zajęła naprawa usterki, przy usunięciu której pomogły inne polskie zespoły, w tym druga ekipa z Politechniki Warszawskiej. – Dzięki ich bardzo dużej pomocy w ogóle możliwy był nasz start w zawodach – docenia współpracę szef zespołu PAKS.

PAKS na torze zawodów Shell Eco-marathon w Londynie

PAKS na torze zawodów Shell Eco-marathon w Londynie, fot. FB SKAP

Doświadczenia, wymiana międzynarodowa i prestiż

Członkowie Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów są zadowoleni z wyniku PAKS-a, mimo że w poprzednich edycjach Shell Eco-marathon, odbywających się w Rotterdamie, osiągi pojazdów były lepsze. W tym roku tor był bardzo trudny – zakręty i wniesienia generowały większe spalanie paliwa.

Drugi zespół z Politechniki Warszawskiej – Green Arrow – wystąpił na zawodach z PIASTEM. Studenci z Koła Naukowego Mechaników Pojazdów PW zaprezentowali ultralekki miejski pojazd elektryczny. Zastosowali w nim m.in. nowoczesne, bezszczotkowe, trójfazowe silniki elektryczne, wbudowane w obręcz koła, które zasilane są energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów jonowo-litowych. Do osiągnięcia jak najmniejszej masy pojazdu zastosowano aluminiową ramę rurową, nadwozie wykonane z laminatu oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. PIAST, mimo że przeszedł inspekcję techniczną, nie wyjechał na tor.  

Zabawa czy nauka?

Udział w konkursie Shell Eco-marathon to dla studentów z Politechniki Warszawskiej bezcenne doświadczenie, które rozwija ich umiejętności i wiedzę w zakresie zadań inżynieryjnych: projektowania, konstruowania i obsługi własnoręcznie stworzonego pojazdu.

Pierwsza edycja Shell Eco-marathon odbyła się w 1985 roku. Podczas tego wyścigu zwycięski pojazd przejechał 680 kilometrów na jednym litrze paliwa. Obecnie zauważyć można zróżnicowane podejście uczestników do kwestii konstrukcji swoich maszyn: począwszy od użycia drukarek 3D, po wykorzystywanie zastępczych źródeł energii. Obecny rekord wynosi 3771 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa - wystarczająco, aby dotrzeć z Londynu do Rzymu i z powrotem. Może w przyszłym roku rekord ten poprawią studenci Politechniki Warszawskiej?

 

Monika Bukowska

Biuro ds. Promocji i Informacji

____________

Więcej informacji o projektach SKAP PW na stronie internetowej koła: www.skap.meil.pw.edu.pl

Fanpage Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów na Facebooku: https://www.facebook.com/skappw