Znak Politechniki Warszawskiej

Dźwigniowe wózki z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej

Wydawałoby się, że największym problemem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich jest fakt, że nie mogą chodzić. Zwykłe wózki inwalidzkie mogą prowadzić jednak do kolejnych kontuzji. Konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej pracują nad dźwigniowym wózkiem inwalidzkim, który uchroni poruszających się na wózkach m.in. przed urazami dłoni.

Wózek dźwigniowy z Wydziału Transportu PW

Wózek dźwigniowy z Wydziału Transportu PW, fot. WT PW

Projekt "Dźwigniowe wózki inwalidzkie dla osób niepełnosprawnych" realizowany jest w przez konsorcjum Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej z firmą GTM-Mobil, a jego kierownikiem jest dr inż. Krzysztof Fiok z Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie. W prace zaangażowani są również studenci Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych. Opracowanie pre-prototypu wózka dźwigniowego odbyło się w ramach większego projektu "Eco-mobilność". Był to początek prac, a budowa urządzenia jest kontynuowana w ramach projektu „Dźwigniowe wózki inwalidzkie dla osób niepełnosprawnych”.

Zmodyfikować sprawdzone rozwiązania

Odpowiedzią na problemy osób niepełnosprawnych ma być ręczny wózek inwalidzki o napędzie dźwigniowym. Takie rozwiązanie jest już stosowane na świecie, jednak wciąż nie jest zbyt popularne. Korzystanie z wózka dźwigniowego wspomaga proces rehabilitacji, ponieważ podczas napędzania dźwigniami angażowana jest większa liczba mięśni człowieka.

– Kluczową nowością są tu dźwignie i choć na świecie koncepcje wózków dźwigniowych istnieją od lat 60. ubiegłego wieku, realizacji zakończonej spektakularnym sukcesem właściwie nie było – tłumaczy w wywiadzie dla Biuletynu PW, dr inż. Krzysztof Fiok z Wydziału Transportu PW. – Co prawda w latach 70. w Niemczech nastąpił okres prosperity wózków dźwigniowych, ale w Polsce nawet o tym nie słyszeliśmy i zostały one ostatecznie zostały zapomniane.

Jak wyglądały prace?

W ramach projektu "Eco-mobilność" odbył się szereg badań, podczas których wykorzystano różne techniki umożliwiające pomiar zmęczenia człowieka podczas poruszania się na takim wózku. W tym celu posłużono się elektromiografią powierzchniową (EMG). Dzięki temu został określony obszar rozwiązań konstrukcyjnych, które polepszają komfort osoby poruszającej się na wózku i zwiększają efektywność pracy, którą wykonuje.

Wózek z Politechniki Warszawskiej ulepsza również do tej pory znane i wykorzystywane rozwiązania. Badania były prowadzone na symulatorze mechatronicznym, który może być wykorzystany jako stacja treningowa dla osób zainteresowanych użytkowaniem tego rodzaju wózka. Podczas pracy nad wózkiem dźwigniowym konsultowano się z osobami niepełnosprawnymi, które udzielały wskazówek, co należałoby poprawić.

Nowe rozwiązania

Wózki dźwigniowe zaliczane są często do grupy wózków rekreacyjno-sportowych. Mimo że rozwiązanie to znane jest od wielu lat, wózki tego rodzaju potrzebują jeszcze dopracowania, aby używać ich na co dzień. Konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej chcą osiągnąć jak najlepszą sprawność takiego urządzenia.

– Jeżeli chodzi o wydajność pracy i ergonomię, zalety wózków dźwigniowych są szczególnie zauważalne przy dłuższych przejażdżkach, gdzie praca dźwigniami jest dużo bardziej wydajna – podkreśla dr Fiok. – Wynika to z tego, że położenie całego ciała i kształt ruchu z dźwigniami jest dużo korzystniejszy.

W rozwiązaniu, które proponują konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej można będzie przełączać się pomiędzy dwoma trybami jazdy. Podczas długiej przejażdżki wykorzystywane będą dźwignie, a wewnątrz pomieszczenia niepełnosprawny będzie posługiwał się raczej ciągami. Wózek ten ma być prosty w obsłudze także dla osób z różnymi poziomami niepełnosprawności.

Prace zmierzają już do końca – wózek ma powstać do końca sierpnia 2016 roku. Rozwiązanie zostanie wdrożone przez firmę GTM-Mobil, co oznacza, że mniej więcej w ciągu roku od zakończenia projektu wózki opracowane w ramach konsorcjum PW-GTM Mobil powinny być dostępne na rynku.

 

Monika Bukowska
Biuro ds. Promocji i Informacji

 

Na podstawie:

Dr inż. Krzysztof Fiok o dźwigniowych wózkach inwalidzkich z Wydziału Transportu PW: https://www.biuletyn.pw.edu.pl/Nauka-i-Dydaktyka/Nauka/Dr-inz.-Krzysztof-Fiok-o-dzwigniowych-wozkach-inwalidzkich-z-Wydzialu-Transportu-PW

Projekt "Eco-mobilność": http://www.eco-mobilnosc.pw.edu.pl/pl_wozek-dzwigniowy,52.html