Znak Politechniki Warszawskiej

Czy w warszawskim metrze można czuć się bezpiecznie? Sprawdzili to studenci PW

Awarie, zamachy terrorystyczne, tłumy spieszących się i nie zawsze zachowujących ostrożność ludzi – to tylko kilka zagrożeń wynikających z podróżowania metrem. Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Progres, które działa na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych, postanowili zająć się tematem bezpieczeństwa w metrze warszawskim. Efektem ich prac jest raport podsumowujący badanie. 

Członkowie SKN Progres wraz z w czasie prezentacji raportu z badania

Nad projektem pracowało sześcioro studentów PW, fot. archiwum SKN Progres

Wszystko zaczęło się jesienią ubiegłego roku, kiedy studenci postawili na większą aktywność koła. – Studiowaliśmy administrację w zakresie bezpieczeństwa, więc stwierdziliśmy, że zajmiemy się bezpieczeństwem w transporcie publicznym, szczególnie że tuż po otwarciu II linii metra sprawy bezpieczeństwa budziły wiele wątpliwości – opowiada Paweł Nowak, główny koordynator projektu.

Kilka miesięcy pracy

Na spotkaniach koła jego członkowie omawiali i przygotowywali kolejne etapy badania. W pracach uczestniczyło sześć osób: Aleksandra Tercjak, Paweł Nowak, Wiktor Chojecki, Łukasz Damętka, Rafal Dynek i Joanna Rak. Studenci uznali, że chcą się dowiedzieć, jakie czynniki oddziałują na to, że użytkownicy metra czują się w nim bezpiecznie. W tym celu stworzyli ankietę, która przez ponad 2,5 miesiąca (od 2 listopada 2015 roku do 22 stycznia 2016 roku) była dostępna online.

W tym czasie analizowali zagadnienie bezpieczeństwa pod kątem prawnym – na podstawie ustaw i rozporządzeń, przede wszystkim Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Ale to nie wszystko. – Napisaliśmy też krótkie opracowanie dotyczące bezpieczeństwa pod względem psychologicznym, czyli tego, jak inne osoby bądź wydarzenia mogą wpłynąć na nasze poczucie bezpieczeństwa – mówi Paweł Nowak.

Analizy te zostały wykorzystane we wstępie raportu z badania. Jego głównym elementem jest omówienie i opracowanie wyników ankiety. Członkowie SKN Progres zajmowali się tym od lutego do maja 2016 roku. Przeanalizowali 188 wypełnionych kwestionariuszy, w większości przez mieszkańców Warszawy. – Grupa naszych respondentów była dość szeroka, to przekrój wszystkich użytkowników metra – wyjaśnia Rafał Dynek, prezes koła.

Według badania przeprowadzonego przez studentów Politechniki, ludzie oceniają metro jako bardzo bezpieczny środek transportu, a głównym czynnikiem, który wpływa na ich poczucie bezpieczeństwa, są współpasażerowie. – Jeśli podróżujących jest zbyt dużo, ludzie nie czują się bezpiecznie, ale podobnie dzieje się, kiedy współpasażerów jest zbyt mało – mówi Paweł Nowak. – Trudno określić granicę, która sprawia, że nasi respondenci czują się w metrze komfortowo.

Członkowie koła zakładali, że na poczucie bezpieczeństwa w metrze oddziałuje uczestnictwo w sytuacjach kryzysowych. To była główna hipoteza badania. Analiza wyników nie potwierdziła jednak tego przypuszczenia.

Prezentacje i spotkania

Studenci PW zaprezentowali raport ze swojego projektu podczas specjalnie zorganizowanego spotkania – w czerwcu 2016 roku. Pojawił się na nim Paweł Siedlecki z Biura Rzecznika Metra Warszawskiego. – Dowiedzieliśmy się, że Metro Warszawskie przeprowadza swoje ankiety i nasze wyniki się z nimi pokrywają – mówi Łukasz Damętka.

Po prezentacji członkowie SKN Progres nawiązali współpracę z przedstawicielami Metra, dzięki której mogli zwiedzić jego główną bazę na Kabatach. Poznali, jak wygląda bezpieczeństwo metra od kuchni, tzn. jak zapewnia się bezpieczeństwo pociągów i całego ich ruchu. Studenci mieli też okazję obserwować, jak przebiegają szkolenia maszynistów na symulatorach.

Członkowie SKN Progres w czasie zwiedzania warszawskiego metra

Młodzi badacze mogli zwiedzić warszawskie metro, fot. archiwum SKN Progres

Druga prezentacja raportu SKN Progres odbyła się na Wydziale Transportu PW, dla Zakładu Sterowania Ruchem Kolejowym. W czasie tego spotkania specjaliści podzielili się z członkami koła swoją wiedzą techniczną.

Stadiony pod lupą

"Poczucie bezpieczeństwa w Metrze Warszawskim" to pierwszy projekt SKN Progres zrealizowany w obecnym składzie. Samo koło działa na Politechnice od 16 lat – powstało, kiedy nie było jeszcze Wydziału Administracji i Nauk Społecznych, tylko Kolegium. Dzisiaj w prace Progresu angażuje się ok. 10 osób. Wkrótce mają dołączyć kolejne. Studenci mogą liczyć na pomoc i wsparcie swoich opiekunów – dr. Pawła Sosnowskiego i dr Heleny Bulińskiej-Stangreckiej.

A będzie nad czym pracować. Członkowie koła już planują realizację kolejnego pomysłu. – Chcemy zbadać poczucie bezpieczeństwa na stadionach piłkarskich podczas meczów – mówi Wiktor Chojecki. – Na razie to jeszcze projekt projektu.

Zainicjował go Łukasz Damętka. – Chodzę na mecze Legii Warszawa, widzę, jak media pokazują to, co się tam dzieje, od osób, które nigdy nie były na stadionie, słyszę: "Dlaczego chodzisz, skoro tam są same rozróby?" – opowiada. – Tak pojawił się pomysł, żeby sprawdzić i pokazać, jak naprawdę wygląda bezpieczeństwo na stadionie.

Plany studentów PW są bardzo ambitne. – Nie chcemy zamykać się tylko na Warszawę – zaznacza Rafał Dynek. – Myślimy o tym, żeby rozszerzyć badanie o inne miasta, a potem porównać, jak wygląda tam kwestia bezpieczeństwa na stadionach. Wiktor Chojecki dodaje: – Fajnie by było, gdyby udało się zrobić też porównanie ze stadionami za granicą. Nie tylko w Polsce są problemy z kibicami. W innych krajach też musieli sobie z tym poradzić.

Członkowie SKN Progres nie zamykają się jednak wyłącznie na zagadnienia związane z bezpieczeństwem. –  Możemy się podjąć każdego projektu, jeśli przyjdzie do nas ktoś z odpowiednim pomysłem i dobrym nastawieniem – deklaruje Łukasz Damętka.

 

Agnieszka Kapela

Biuro ds. Promocji i Informacji