Znak Politechniki Warszawskiej

Polski hyperloop coraz bliżej

Makieta hyperloopa

Makieta hyperloopa, fot. Hyper Poland

Firma Hyper Poland, założona przez inżynierów związanych z Politechniką Warszawską, pozyskała dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie "Szybka ścieżka". Dodatkowo firma zebrała do tej pory ponad milion złotych w kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs. Środki te umożliwią rozwój technologii hyperloop w Polsce.

Początki prac nad nią sięgają 2015 roku. Przez kolejne lata Hyper Poland oraz studenci tworzący Hyper Poland University Team zdobywali nagrody w konkursach na pojazdy hyperloop oraz cenne doświadczenie. Od dwóch lat firma rozwija własny projekt technologii inspirowanej hyperloopem. Propozycja obejmuje wdrożenie rozwiązania w trzech etapach, zaczynając od wprowadzenia do komercyjnego użytku kolei magnetycznej, która będzie w stanie poruszać się z prędkością 300 km/h po już istniejących liniach kolejowych. Będzie to możliwe dzięki przygotowanym modyfikacjom torów.

Hyper Poland jest jedyną na świecie firmą, która opracowała sposób, jak te istniejące tory przystosować do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów kolejowych. Co więcej, umożliwić zamienne poruszanie się zwykłych pociągów i superszybkich pociągów magnetycznych. To rozwiązanie znacznie tańsze niż pierwotnie planowane zbudowanie od zera całej infrastruktury próżniowej. 

Dofinansowanie z NCBR-u Hyper Poland zamierza przeznaczyć na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich trzech planowanych etapów rozwoju technologii hyperloop. Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. W dalszym etapie, w Żmigrodzie na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa, powstanie pełnoskalowy prototyp pojazdu oraz tor o długości ponad 500 metrów, na którym pojazd typu magrail będzie mógł się rozpędzić do 300 km/h.

Prace B+R w ramach grantu potrwają do połowy 2022 roku. Ale jeszcze w tym roku firma chce rozpocząć testy lewitacji i napędu. Wtedy zostanie sprawdzona zgodność parametrów lewitacji oraz silnika z modelami numerycznymi. W planach są także testy kompatybilności elektromagnetycznej, podczas których zostaną porównane różnych algorytmy sterujące silnikiem oraz testy przeciążeniowe silnika polegające na analizie odpowiedzi toru na wymuszenia spowodowane przejazdem modelu testowego.

W Hyper Poland pracuje wielu absolwentów i studentów Politechniki Warszawskiej. Historie kilkorga z nich opisaliśmy na blogu Plac Politechniki 1