Przejdź do treści

Opublikowano: 09.05.2024 13:05

Koła naukowe PW z dofinansowaniem na innowacyjne projekty

Czekamy na efekty prac naszych studentów

Jedenaście – tyle pomysłów z Politechniki Warszawskiej znalazło się wśród laureatów czwartej edycji programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. Przyznane środki umożliwią dalszy rozwój inżynierskich konstrukcji oraz ich udział w prestiżowych zawodach. 

Program powstał, żeby pomagać kołom naukowym w realizacji innowacyjnych projektów, podniesieniu jakości działalności oraz usprawnieniu transferu technologii i rozwiązań technicznych do gospodarki. W tym roku do finansowania zakwalifikowano 153 projekty. Laureaci zostali wyłonieni spośród 314 zgłoszeń.

Projekty z PW, które otrzymały wsparcie:

Projekt rakietowego silnika hybrydowego do napędu rakiety sondującej Twardowsky 2

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Założeniem projektu jest opracowanie, wykonanie oraz przeprowadzenie testów kwalifikacyjnych silnika. Z powodu rygorystycznych wymagań osiągowych postawionych rakiecie w kontekście jej udziału w zawodach międzynarodowych, w konstrukcji silnika zostaną wprowadzone nowe, wysoce zaawansowane technologie dotyczące między innymi metod wtrysku utleniacza.

Na zdjęciu start rakiety Twardowsky we wrześniu 2023 roku
Start rakiety Twardowsky we wrześniu 2023 roku. Twardowsky 2 to kontynuacja tego projektu.

Zwiększenie konkurencyjności motocykla wyścigowego opracowywanego na akademickie zawody MotoStudent poprzez modernizację zawieszenia oraz wykonanie kompozytowego wahacza

Twórcy: sekcja WUT SiMR Racing Technology wchodząca w skład Studenckiego Koła Naukowego Mechaników Pojazdów (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)

Główny cel projektu zakłada modernizację przedniego oraz tylnego zawieszenia w motocyklu PreMoto3. Podejmowane działania związane będą z projektem oraz wykonaniem wahacza z kompozytu epoksydowo-węglowego oraz półek kierownicy ze stopu tytanu oraz stopu aluminium. Realizacja zadania ma na celu poprawę konkurencyjności pojazdu na arenie międzynarodowej, rozwój innowacyjnych rozwiązań, a także poszerzenie wiedzy członków Koła z zakresu materiałów kompozytowych i dynamiki pojazdów jednośladowych. 

Na zdjęciu motocykl oraz troje członków zespołu
Motocykl i jego twórcy na targach motocyklowych w Warszawie

Projekt oraz optymalizacja pakietu aerodynamicznego motocykla elektrycznego Perun 2.0 na podstawie badań eksperymentalnych w tunelu aerodynamicznym

Twórcy: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Zadania zaplanowane w projekcie mają na celu zaprojektowanie i skonstruowanie owiewki do motocykla wyścigowego Perun 2.0, której założeniem jest zmniejszenie oporu, poprawienie osiągów w zakrętach i w fazie hamowania oraz zapewnienie odpowiedniego chłodzenia komponentów. Po numerycznej optymalizacji kształtu zostanie wykonany rzeczywisty model do badań w tunelu aerodynamicznym. Analizy w tunelu posłużą do weryfikacji obliczeń numerycznych, a później do stworzenia owiewki zastosowanej w motocyklu wyścigowym.

Na grafice wizualizacja motocykla oraz owiewki
Wizualizacja projektu

Badanie magnetorquerów do systemu orientacji pod kątem manewrów orbitalnych satelity PW-Sat3

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

PW-Sat3 jest projektem nanosatelity w standardzie CubeSat rozwijanym na Politechnice Warszawskiej, którego głównym ładunkiem jest napęd warm-gas, również konstruowany przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego. Satelita przy jego pomocy ma za zadanie wykonać szereg manewrów orbitalnych. Podczas uruchamiania napędu, gazy powinny wydostawać się w ściśle określonym kierunku, żeby w przewidywalny sposób obniżać lub podwyższać orbitę. W tym celu zespół rozwija system kontroli orientacji (ang. AOCS – Attitude and Orbit Control System), który zapewni właściwe ustawienie satelity przed manewrem podtrzymania orbity lub deorbitacji. Niezbędnym elementem tego systemu są magnetorquery, które we współpracy z kołami reakcyjnymi powodują obrót satelity.

Na grafice wizualizacja satelity PW-Sat3 na orbicie
Wizualizacja przedstawiająca satelitę PW-Sat3 w przestrzeni kosmicznej

Projekt zwrotnej terenowej autonomicznej platformy mobilnej HAL-062

Twórcy: Koło Naukowe Robotyków (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Celem projektu jest opracowanie oraz budowa autonomicznego wielozadaniowego robota opartego o innowacyjne podwozie rocker-buggy ze skrętnymi kołami przeznaczonego na międzynarodowe zawody łazików marsjańskich. Platforma zostanie wzbogacona o nowe moduły badawcze, lądowisko dla bezzałogowego statku powietrznego oraz algorytmy wizji pozwalające na autonomiczną jazdę i pracę bez ingerencji człowieka.

Na zdjęciu łazik HAL-062
Łazik HAL-062

Zaprojektowanie, optymalizacja i budowa elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych i integracja systemów informatycznych na międzynarodowe zawody SAE Aero Design oraz Air Cargo Challenge

Twórcy: Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE AeroDesign (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Projekt skupia się na zaprojektowaniu, optymalizacji i konstrukcji elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych, które będą testowane i prezentowane na międzynarodowych zawodach lotniczych. Inicjatywa ta obejmuje zaawansowane prace nad aerodynamiką, wytrzymałością konstrukcji oraz integracją złożonych systemów informatycznych, co ma na celu osiągnięcie optymalnych parametrów lotu. Udział w zawodach takich jak SAE Aero Design w Stanach Zjednoczonych oraz Air Cargo Challenge ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w dziedzinie inżynierii lotniczej oraz integracji systemów informatycznych.

Na zdjęciu studenci na zawodach w USA oraz ich dwa samoloty
Studenci i ich samoloty na zawodach SAE Aero Design West 2024 w Los Angeles. Zespół przywiózł z zawodów pięć medali

Przygotowanie układu hybrydowego do bolidu wyścigowego klasy Formuła Student oraz adaptacja konstrukcji do jego implementacji w celu zwiększenia osiągów i poprawy efektywności pojazdu

Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Przedmiot projektu stanowi opracowanie oraz budowa napędu hybrydowego do bolidu startującego w zawodach Formuły Student, celem tego działania jest promocja ekologicznych środków transportu i elektromobilności poprzez połączenie technologii bardziej przyjaznej środowisku bez pominięcia wrażeń związanych z motorsportem. Realizacja ma promować wykorzystanie technologii niskoemisyjnych w dziedzinie bazującej na wysokoemisyjnych jednostkach napędowych jaką stanowi motorsport. Innowacyjność projektu opierać się będzie na opracowaniu własnego układu sterowania pracą silnika elektrycznego we współpracy z silnikiem spalinowym oraz zaimplementowaniu go do istniejącego układu przeniesienia napędu. 

Na zdjęciu wizualizacja bolidu
Wizualizacja bolidu i nowego rozwiązania

Przygotowanie aktywnego pakietu aerodynamicznego zwiększającego siłę docisku i doskonałość aerodynamiczną bolidu wyścigowego klasy Formuła Student

Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Projekt skupia się na opracowaniu i zastosowaniu aktywnego pakietu aerodynamicznego w bolidzie wyścigowym klasy Formuła Student, który jest małym, jednomiejscowym samochodem wyścigowym skonstruowanym i zaprojektowanym przez studentów. Projekt, wytworzenie i opracowanie bolidu Formuły Student to popularne wyzwanie inżynieryjne, które jest konfrontowane przez międzynarodową społeczność w trakcie zawodów i konkursów organizowanych na całym świecie, pozwalające studentom rozwijać umiejętności w dziedzinie projektowania, budowy i testowania samochodów wyścigowych. Wprowadzenie do konstrukcji nowego systemu aktywnej aerodynamiki korzystającej z wentylatorów zasilanych energią elektryczną pozwoli na podniesienie jego wydajności na torze. 

Na grafice wizualizacja bolidu
Wizualizacja bolidu oraz działania nowego systemu

Modernizacja łazika badawczego oraz projekt i budowa drona rozpoznawczo-transportowego wraz z integracją obu konstrukcji i rywalizacja na zawodach robotycznych

Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Celem tego projektu jest udoskonalenie konstrukcji łazika badawczego poprzez zaprojektowanie i wykonanie nowych modułów bądź przeprojektowanie istniejących, a także skonstruowanie drona zdolnego do transmisji obrazu i transportu drobnych przedmiotów. 

Na zdjęciu studenci z zespołu oraz ich łazik podczas zawodów ERC 2023
Zespół ze Studenckiego Koła Astronautycznego wraz ze swoim łazikiem podczas zawodów European Rover Challenge 2023

Projekt bezzałogowego samolotu solarnego klasy LALE (Low Altitude Long Endurance)

Twórcy: Koło Naukowe Awioniki „MelAvio” (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)

Celem projektu jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz wykonanie testów w locie bezzałogowego samolotu solarnego typu LALE (Long Altitude Long Endurance). Prace zakładają sprawdzenie możliwości wydłużenia długotrwałości lotu przy wykorzystaniu energii pochodzącej z promieniowania słonecznego. Bezzałogowy statek powietrzny zostanie wyposażony w zintegrowaną instalację fotowoltaiczną umożliwiającą produkowanie energii w czasie wykonywania misji. 

Na grafice wizualizacja samolotu solarnego
Wizualizacja samolotu solarnego

Projekt i budowa ultralekkiej konstrukcji nośnej typu „monocoque” wykonanej z materiałów kompozytowych oraz systemu sportowej jazdy autonomicznej do wyścigowego bolidu klasy Formuła Student

Twórcy: Koło Naukowe Sportów Samochodowych – sekcja Proton Dynamic (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)

Ten kompleksowy projekt zakłada dwa główne punkty do realizacji, które pozwolą zespołowi Proton Dynamic konkurować na równym poziomie z najlepszymi zespołami Formuła Student na świecie. Są to aspekty odnoszące się do dwóch istotnych działów koła: mechanicznego oraz autonomicznego. Dział autonomiczny powstał jako bezpośrednia odpowiedź do wprowadzenia kategorii „Driverless” na zawodach Formuły Student oraz rosnących trendów motoryzacyjnych związanym z jazdą bez kierowcy. Powstanie pierwszego systemu jazdy autonomicznej w bolidzie PD 3.0 polega na stworzeniu systemów wbudowanych sterowania układem jezdnym pojazdu w czasie rzeczywistym wraz z rozwinięciem algorytmów rozpoznawania wizyjnego, predykcji toru i prędkości jazdy. Wykonanie konstrukcji typu „monocoque” będzie wymagało od zespołu doboru odpowiedniego typu włókien węglowych, zaprojektowania i wytworzenia formy przeznaczonej do budowy konstrukcji typu „monocoque” oraz integracji nowego typu struktury nośnej z pozostałymi podzespołami bolidu PD 3.0. 

Na zdjęciu osoba w warsztatcie pracująca nad elementami bolidu
Tak studenci pracują nad nowymi rozwiązaniami do swojego bolidu

 

Podobne tematy: